Sektorkolejowy » Najdłuższy tunel kolejowy w Skandynawii otwarty

Najdłuższy tunel kolejowy w Skandynawii otwarty

pzez Damian

W niedzielę, 11 grudnia pierwsi pasażerowie przejechali nowym tunelem kolejowym, będącym najdłuższą tego typu konstrukcją w Skandynawii. 20-kilometrowy tunel Blix jest kluczowym elementem linii Follo, który skrócił czas podróży między Ski a Oslo o połowę. Nowa infrastruktura i dwutorowa linia ekspresowa pozwala nie tylko oszczędzić czas, ale i uruchomić więcej pojazdów na tej trasie.

Follobanen to jeden z największych projektów transportowych w Norwegii. Jego realizacja trwała siedem lat. Z końcem listopada Konsorcjum firm Acciona i Ghella zakończyło budowę i przekazało firmie Bane NOR (agencji rządowej zarządzającej koleją w Norwegii) tunel Blix. Oficjalnego otwarcia linii dokonał król Norwegii w poniedziałek, 12 grudnia.

Nowa trasa tunelowa jest w Norwegii pierwszym długim podziemnym połączeniem z dwoma oddzielnymi tunelami. Do ich budowy wykorzystano po raz pierwszy w tym kraju cztery maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine), które od 2016 r. drążyły tunele z czterech miejsc równocześnie, parami spotykając się pośrodku każdego z nich. Średnica każdej tarczy skrawającej, przeznaczonej do drążenia w twardej skale (głównie gnejs), mierzyła 9,9 m. Linia Follo to projekt, w ramach którego maszyny TBM użyto w Norwegii po raz pierwszy od ponad 25 lat.

Jak podaje Bane NOR, dzięki Follobanen przepustowość pociągów wzrosła ponad dwukrotnie, począwszy od pierwszego dnia, kiedy linia została uruchomiona. Podwójne tory między miastami zapewniają dwa razy więcej odjazdów między Oslo a Ski, a także więcej odjazdów między Oslo i wszystkimi miastami w okręgu Østfold. Przepustowość zwiększy się również, gdy usługi kolejowe zostaną rozłożone na nowej linii i na linii lokalnej Østfoldbanen.

Budownictwo kolejowe to budowanie społeczności. W przeszłości kolej była podstawą wytycznych dotyczących zakładania miast i miasteczek. Dzięki Follobanen przygotowujemy teraz Oslo i obszary na południowy wschód od Oslo, aby stały się wspólnym obszarem życia i pracy. Łatwiej będzie funkcjonować mimo dużej odległości między domem a miejscem pracy, a codzienne dojazdy do pracy poprawią się w całym regionie” – mówi Gorm Frimannslund, dyrektor generalny Bane NOR.

Tunelowa linia Follo – fakty i liczby

Bane NOR rozpoczął główne prace nad projektem Follobane w 2015 r. Jego realizacja pochłonęła 18 mln godzin pracy. Pracowało przy nim ponad 2000 firm, z których połowa jest zarejestrowana w Norwegii. Całkowity koszt przedsięwzięcia to 36,8 mld NOK (skorygowany o wzrost cen).

Inwestor podsumowuje, że wykonane prace wpisują się w największą inwestycję obejmującą przebudowę torów w tym kraju od ponad 40 lat.

Nowa linia umożliwia podróże pociągami z prędkością do 250 km/godz. W tunelu (dwa bliźniacze tunele do obsługi przeciwnych kierunków) mkną z prędkością około 200 km/godz.

Autor: Agata Sumara

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz