Sektorkolejowy » Metro w Pekinie – najdłuższe metro na świecie

Metro w Pekinie – najdłuższe metro na świecie

pzez Damian

Metro w Pekinie to obecnie najdłuższa sieć metra na świecie. Przyglądając się zarówno historii, jak i obecnej skali tego komunikacyjnego projektu, wybraliśmy 10 ciekawych informacji, które nie są być może oczywiste, ale doskonale obrazują chińskiego kolosa transportowego. 

  1. Budowę metra rozpoczęto w 1965 r., a pierwszą linię, mierzącą ponad 23 km i liczącą 17 stacji, oddano do użytku we wrześniu 1969 r. Jednak pierwsi cywilni pasażerowie skorzystali z wagonów metra dopiero 15 stycznia 1971 r. Przez ponad pierwszy rok działania linii była ona zarezerwowana wyłącznie do celów transportu wojskowego. 
  2. Dane z 2019 r. mówią, iż rocznie z tej jednej podziemnej miejskiej kolejki skorzystały 3,96 mld (!) pasażerów. Dla porównania, w rekordowym dla PKP Intercity roku – 2022, wszystkie jej składy w całej Polsce przewiozły około 59 mln pasażerów w ciągu 12 miesięcy. 
  3. Metro w Pekinie liczy już 690 km długości i 405 stacji i nadal się rozrasta.
  4. 31 grudnia 2021 r. w Pekinie otworzono trzy nowe linie metra oraz sześć fragmentów tras już działających linii metra. 
  5. Linia nr 17, oddana do użytku na początku roku 2022, jest w pełni autonomiczna. Łącząca Shilihe z Yzihuang, 7-stacyjna linia o długości 16,5 km pozwala rozpędzać wagoniki metra do 100 km/godz. Składy poruszają się bez udziału maszynistów i obsługi, a zaawansowana automatyka obsługuje linie również podczas zakłóceń i awarii. 
  6. W 2019 r. na linii Daxing Airport Express składy metra poruszały się prędkością 160 km/godz. 
  7. Na koniec 2021 r. firma Beijng Metro Operation Co. Ltd. zatrudniała ponad 33 tys. pracowników. 
  8. Przed letnią Olimpiadą w Pekinie sieć rozbudowano o ponad 200 km. 
  9. W pierwszych latach funkcjonowania metra obcokrajowcy nie mogli korzystać z tego środka transportu.
  10. Jak się szacuje, dziennie z usług metra w Pekinie korzysta ponad 10 mln osób i aby osiągnąć taki wynik, skrócono czas odstępu pomiędzy pociągami metra do 1 min i 43 sekund w 2020 r.

Na koniec jeszcze jedna ciekawostka, jako dowód zaawansowania i skali tego chińskiego projektu komunikacyjnego – otóż od grudnia 2017 r. działa tam również linia S1, która funkcjonuje w technologii maglev średniej i niskiej prędkości. 

Autor: Tomek Łucek
Fot. Wikipedia

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz