Na budowie nowego przystanku kolejowego Pabianice Północne powstała konstrukcja pierwszego z dwóch peronów. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy dostęp do kolei w drugim, co do wielkości mieście aglomeracji łódzkiej. Dla mieszkańców zwiększy się komfort podróży w kierunku Łodzi i Sieradza. Wartość prac wynosi ok. 14 mln zł. Zadanie współfinansowane ze środków RPO woj. Łódzkiego.
W Pabianicach przy przejeździe kolejowo-drogowym na ul. Lutomierskiej PLK SA wybudowały konstrukcję pierwszego peronu, który zapewni obsługę podróżnych w stronę Zduńskiej Woli, Łasku i Sieradza. Przy wzmocnionym nasypie ustawiono ścianki peronowe. Układane są płyty peronowe z antypoślizgową nawierzchnią. Równocześnie kontynuowane są prace związane z budową drugiego peronu przy sąsiednim torze. Z obu stron linii kolejowej wyrównywany jest teren i zabezpieczane nasypy.
Dwa perony jednokrawędziowe o długości 150 metrów wyposażone będą w ławki, wiaty, informację pasażerską, oświetlenie. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp do pociągów zapewnią pochylnie. Wygodne przesiadki z kolei na transport indywidualny umożliwią miejsca parkingowe oraz wiata rowerowa. Zakończenie inwestycji nastąpi w IV kwartale 2023 r. Na czas prac w rejonie przystanku ruch pociągów odbywa się po jednym torze na odcinku Łódź Lublinek – Pabianice. Zamknięcie toru zostało ograniczone do niezbędnego minimum, zapewniając sprawną realizację inwestycji i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Lepsza obsługa na stacji i dworcu w Zduńskiej Woli
Projekt, w ramach którego powstaje przystanek Pabianice Północne, obejmuje również budowę nowej infrastruktury pasażerskiej na stacji Zduńska Wola, która zapewni efektywne wykorzystanie transportu kolejowego. Wspólnie z miastem realizowane są prace w budynku dworca i placu przydworcowym. Inwestycja sprawi, że dworzec stanie się bardziej funkcjonalny. Wygodniejsze podróże zapewni nowy układ kas biletowych oraz połączenie poczekalni z częścią komercyjną. Powstaną nowe, dostępne toalety, a budynek zostanie podłączony do miejskiej sieci cieplnej. Na placu przed dworcem będą nowe jezdnie i chodniki, a także zadaszone dojście do przejścia podziemnego. Komfortowe przesiadki na pociąg przyniesie budowa stanowisk dla autobusów, miejsca parkingowe oraz stojaki dla rowerów.
Obecnie remont prowadzony jest wewnątrz budynku dworca. Są tam montowane m.in. instalacje elektryczne, wodne. Prowadzone są roboty wykończeniowe w pomieszczeniach. Prace nie wpływają na dostęp podróżnych do pociągów.
W ramach projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” powstały również nowe kładki nad torami w Strykowie i Głownie na linii między Łodzią a Łowiczem. Obiekty wyposażone w windy umożliwiają lepsze zintegrowanie stacji kolejowej z miastem.
Łączna wartość projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 to ok. 50 mln zł.
Źródło: PKP PLK