Sektorkolejowy » Łódzkie MPK buduje tramwaje do prac technicznych

Łódzkie MPK buduje tramwaje do prac technicznych

pzez Adrian

Pracownicy Zakładu Techniki Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi są twórcami specjalnych tramwajów wykorzystywanych do prac na sieci. Skonstruowali wagon techniczny z pługiem odśnieżnym oraz wagon pomiarowy.

Wagony, o których mowa, opracowano wg autorskich projektów. Są to pojazdy, które idealnie odpowiadają potrzebom sekcji odpowiedzialnej za utrzymanie łódzkiej sieci tramwajowej, a równocześnie takie, które nie znajdują się w ofercie producentów pojazdów szynowych.

Tramwaje do usuwania śniegu i pomiarów sieciowych

Jeden z wagonów został tak wymyślony, by w okresie zimowym służył do usuwania śniegu i nanoszenia na przewody jezdne substancji zapobiegającej oblodzeniu. Z kolei wtedy, kiedy śnieg i mróz nie sprawiają kłopotów na trasach, wykorzystywany jest do prowadzenia prac sieciowych. Co więcej, jest on wyposażony w agregat prądotwórczy, dzięki czemu jest samowystarczalny w zakresie napędu.

Wagon ten zaprezentowano na wrześniowych targach kolejowych Trako, podczas których jego twórców uhonorowano nagrodą im. prof. Jana Podoskiego (nagroda ta wręczana jest za najlepsze produkty i innowacyjne rozwiązania techniczne).

W Zakładzie Techniki łódzkiego MPK powstał też wagon pomiarowy, służący m.in. do monitorowania stanu sieci trakcyjnej, rejestracji zmian wartości napięcia sieciowego, pomiaru wysokości zawieszenia sieci trakcyjnej.

Historia komunikacji miejskiej w Łodzi sięga roku 23 grudnia 1898 r., kiedy na ulice miasta wyjechały tramwaje i były to tramwaje. W taborze MPK Łódź znajduje się 475 wagonów tramwajowych, z których najnowsze to jednostki pięcioczłonowe, jednokierunkowe, niskopodłogowe PESA 122NaL-10 z 2018 r. (12 szt.). Pozostałe były produkowane w latach od 1977 do 2015. Najwięcej (148 szt.) jest modeli Konstal 805Na, produkowanych w latach 1977–1990.

Autor: Agata Sumara
Fot. mpk.lodz.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz