Sprawniejsze podróże pociągami na trasie Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała
W marcu ruszyły prace przy budowie mijanki w miejscowości Barwałd Średni. Trwa budowa toru oraz drugiego peronu przystanku. Zakres prac inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje także montaż:
- rozjazdów
- sieci trakcyjnej
- urządzeń sterowania ruchem kolejowym
Pomiędzy Wadowicami a Andrychowem trwa realizacja ostatnich zadań. W Inwałdzie budowany jest system odwodnienia. Ponadto trwa montaż m.in. urządzenia sterowania ruchem kolejowym na czterech przejazdach kolejowo-drogowych natomiast na peronie stacji kolejowej Andrychów uzupełniane są elementy małej architektury.
Mijanka w Barwałdzie Średnim
Mijanka w Barwałdzie Średnim o długości niemal 1 km pozwoli na mijanie się pociągów na trasie Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała, która jest jednotorowa. Dodatkowy tor zwiększy się przepustowość linii. Przewoźnicy będą mieli możliwość utworzenia dodatkowych połączeń kolejowych z Krakowa na Podbeskidzie.
Poprawa dostępu do kolei
Finalizacja pierwszego etapu prac przy budowie mijanki w Barwałdzie Średnim zwiększyła dostępność kolei. Dzięki temu okoliczni mieszkańcy skorzystają z przystanku kolejowego w lepszej lokalizacji. Do dyspozycji pasażerów pociągów w zeszłym roku oddano pierwszy peron. Trwa budowa drugiego peronu. Podróże pociągami staną się wygodniejsze dzięki zamontowaniu m.in.:
- ławek
- wiat
- tablic informacyjnych
- czytelnego oznakowania
W trosce o osoby, których poruszanie się jest ograniczone, przewidziano specjalne pochylnie i system ścieżek dotykowych.
Lepsze warunki podróży pociągami z Małopolski na Podbeskidzie
Celem przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to poprawa dostępności oraz zapewnienie lepszych podróży pociągami z Małopolski na Podbeskidzie na linii Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała (nr 117).
Po zakończeniu prac na tej linii (II połowa 2022 roku) czas podróży pociągami z Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona do Wadowic i Andrychowa ma ulec skróceniu o kilkanaście minut. Ponadto odcinku Wadowice – Andrychów zwiększy się prędkość pociągów z 40 do 80 km/h, dzięki przebudowie 12 km torów wraz z siecią trakcyjną, która miała miejsce w ubiegłym roku oraz modernizacji prawie 30 przejazdów kolejowo-drogowych.
W rezultacie wcześniejszych działań na odcinku pomiędzy Wadowicami a Andrychowem użytkownicy kolei mogą korzystać ze zmodernizowanych peronów na stacji Andrychów oraz na przystankach w:
- Choczni
- Choczni Górnej
- Barwałdzie Średnim
Finansowanie oraz koszt inwestycji PKP PLK
Koszt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pt. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa” (Etap I) to 129 mln zł. Przedsięwzięcie jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Zgodnie z planem zakończenie prac w ramach tego projektu ma nastąpić w końcówce bieżącego roku.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.