Sektorkolejowy » Kraków: w Nowej Hucie otwarto nowoczesną halę serwisową tramwajów

Kraków: w Nowej Hucie otwarto nowoczesną halę serwisową tramwajów

pzez Damian

Nowoczesna hala serwisowa, którą 31 stycznia oddano do użytku, pozwala na równoczesne prowadzenie prac przy dziewięciu najdłuższych tramwajach wożących pasażerów po Krakowie. Hala ma 150 m długości, 19,6 m szerokości i 12,5 m wysokości. Powstała w ramach prowadzonej od 2015 r. modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie.

Przygotowanie tramwajów do jazdy, niewidoczne dla pasażerów, to wiele czynności technicznych i ta hala nam to umożliwia. Nowoczesne tramwaje mają wiele urządzeń na dachu – w starej hali nie byliśmy tego w stanie właściwie eksploatować” – mówił podczas otwarcia hali prezes zarządu MPK S.A. w Krakowie, Rafał Świerczyński. „Będziemy w stanie przyjąć większą liczbę wagonów wraz ze wzrostem linii tramwajowych, które miasto Kraków planuje uruchamiać” – dodał. 

Kilkuletnia modernizacja Stacji Obsługi Tramwajów

Modernizacja Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie prowadzona była od 2015 r. Prace należało zorganizować tak, by nie przeszkadzać w normalnej pracy zajezdni, dlatego realizowano je w etapach.

Na początku powstał budynek z poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników i halą magazynową. W 2017 r. gotowa była hala obsługi tramwajów wraz z nowoczesną myjnią. Zbudowano także sieć torów i rozjazdów, z których część znajduje się pod dachem. Zmodernizowano bramy, co umożliwiło wjazd i zjazd tramwajów z każdego kierunku.

Realizacja tej inwestycji pozwoliła na wygospodarowanie miejsca dla około 30 dodatkowych tramwajów, chociaż, biorąc pod uwagę plany rozwojowe, niebawem tego miejsca zabraknie. Z tego powodu konieczne będzie rozbudowanie zajezdni na Podgórzu. Kilka lat temu zakupiono już działkę znajdującą się w sąsiedztwie zajezdni, a obecnie MPK prowadzi przygotowania do rozbudowy.

Podczas projektowania obiektu duża uwaga została poświęcona rozwiązaniom ekologicznym, które przejawiają się m.in. w tym, że do mycia tramwajów wykorzystywana jest woda deszczowa, a energia ma być pozyskiwana za pośrednictwem instalacji fotowoltaicznych. Obecnie wykonane instalacje pozwalają na zabezpieczanie z własnej produkcji 25% zapotrzebowania na energię. Docelowo zakład będzie doposażony tak, aby mógł być samowystarczalny w zakresie energii. 

Ponad 8 km torów, 80 rozjazdów, zwrotnic i skrzyżowań

Za rozbudowę stacji w Nowej Hucie odpowiedzialne było konsorcjum firm utworzone przez Budimex S.A. (lider) oraz KZN Rail sp. z o.o. z Grupy KZN Bieżanów. Krakowska spółka, pełniąca rolę głównego podwykonawcy, była odpowiedzialna m.in. za prace torowe na terenie zewnętrznym oraz wewnątrz hal utrzymaniowych. Przebudowała układ torowy w rejonie bram wjazdowych zajezdni oraz dobudowała kilkanaście dodatkowych torów odstawczych dla Lajkoników. Zastosowała układ harfowy rozjazdów, co pozwala na zmianę toru jazdy w sześciu kierunkach nawet na niewielkiej powierzchni. Łącznie KZN Rail wykonała ponad 8 km torów i zabudowa ponad 80 szt. rozjazdów, zwrotnic, skrzyżowań.

Autor: Agata Sumara
Fot. krakow.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz