Nowoczesna hala serwisowa, którą 31 stycznia oddano do użytku, pozwala na równoczesne prowadzenie prac przy dziewięciu najdłuższych tramwajach wożących pasażerów po Krakowie. Hala ma 150 m długości, 19,6 m szerokości i 12,5 m wysokości. Powstała w ramach prowadzonej od 2015 r. modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie.
„Przygotowanie tramwajów do jazdy, niewidoczne dla pasażerów, to wiele czynności technicznych i ta hala nam to umożliwia. Nowoczesne tramwaje mają wiele urządzeń na dachu – w starej hali nie byliśmy tego w stanie właściwie eksploatować” – mówił podczas otwarcia hali prezes zarządu MPK S.A. w Krakowie, Rafał Świerczyński. „Będziemy w stanie przyjąć większą liczbę wagonów wraz ze wzrostem linii tramwajowych, które miasto Kraków planuje uruchamiać” – dodał.
Kilkuletnia modernizacja Stacji Obsługi Tramwajów
Modernizacja Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie prowadzona była od 2015 r. Prace należało zorganizować tak, by nie przeszkadzać w normalnej pracy zajezdni, dlatego realizowano je w etapach.
Na początku powstał budynek z poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników i halą magazynową. W 2017 r. gotowa była hala obsługi tramwajów wraz z nowoczesną myjnią. Zbudowano także sieć torów i rozjazdów, z których część znajduje się pod dachem. Zmodernizowano bramy, co umożliwiło wjazd i zjazd tramwajów z każdego kierunku.
Realizacja tej inwestycji pozwoliła na wygospodarowanie miejsca dla około 30 dodatkowych tramwajów, chociaż, biorąc pod uwagę plany rozwojowe, niebawem tego miejsca zabraknie. Z tego powodu konieczne będzie rozbudowanie zajezdni na Podgórzu. Kilka lat temu zakupiono już działkę znajdującą się w sąsiedztwie zajezdni, a obecnie MPK prowadzi przygotowania do rozbudowy.
Podczas projektowania obiektu duża uwaga została poświęcona rozwiązaniom ekologicznym, które przejawiają się m.in. w tym, że do mycia tramwajów wykorzystywana jest woda deszczowa, a energia ma być pozyskiwana za pośrednictwem instalacji fotowoltaicznych. Obecnie wykonane instalacje pozwalają na zabezpieczanie z własnej produkcji 25% zapotrzebowania na energię. Docelowo zakład będzie doposażony tak, aby mógł być samowystarczalny w zakresie energii.
Ponad 8 km torów, 80 rozjazdów, zwrotnic i skrzyżowań
Za rozbudowę stacji w Nowej Hucie odpowiedzialne było konsorcjum firm utworzone przez Budimex S.A. (lider) oraz KZN Rail sp. z o.o. z Grupy KZN Bieżanów. Krakowska spółka, pełniąca rolę głównego podwykonawcy, była odpowiedzialna m.in. za prace torowe na terenie zewnętrznym oraz wewnątrz hal utrzymaniowych. Przebudowała układ torowy w rejonie bram wjazdowych zajezdni oraz dobudowała kilkanaście dodatkowych torów odstawczych dla Lajkoników. Zastosowała układ harfowy rozjazdów, co pozwala na zmianę toru jazdy w sześciu kierunkach nawet na niewielkiej powierzchni. Łącznie KZN Rail wykonała ponad 8 km torów i zabudowa ponad 80 szt. rozjazdów, zwrotnic, skrzyżowań.
Autor: Agata Sumara
Fot. krakow.pl