Sektorkolejowy » Kraków: Nowy most kolejowy pozwoli na sprawniejsze podróże pociągami

Kraków: Nowy most kolejowy pozwoli na sprawniejsze podróże pociągami

pzez Adrian

Nowy obiekt zwiększy możliwości kolei

Konstrukcja środkowego mostu kolejowego, który przebiega nad Wisłą w Krakowie, jest już złożona. Do końca czerwca potrwa układanie torów oraz rozwieszanie sieci trakcyjnej. Pociągi będą kursowały po nowym obiekcie w połowie roku, po przejściu testów obciążeniowych i uzyskaniu wymaganych odbiorów. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. umożliwi uruchomienie dwóch torów kolejowych między stacjami Kraków Główny oraz Kraków Płaszów, dzięki czemu komunikacja w regionie będzie przebiegała sprawniej.

Jak będzie wyglądał nowy most kolejowy w Krakowie?

Nowy obiekt składający się z trzech betonowych przęseł, które są zakończone stalowymi łukami ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Najdłuższe z przęseł 116 metrów długości oraz 18 metrów wysokości. Na moście zostaną ułożone dwa tory, po których będą kursowały pociągi dalekobieżne z prędkością sięgającą 100 km/h.

Pociągi aglomeracyjne jeżdżą już po specjalnej przeprawie, która znajduje się obok mostu. Trwają prace budowlane przy drugiej przeprawie po przeciwległej stronie. Ponadto wykonawca inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. montuje przęsła nad rzeką i ul. Zabłocie. Warto dodać, że przęsło  nad ul. Podgórską powstanie dopiero po przeniesieniu kolidującej linii wysokiego napięcia, która zostanie poprowadzona pod ziemią.

Z nowej przeprawy skorzystają również piesi i rowerzyści. Przedsięwzięcie PKP PLK ułatwi przemieszczanie się  w centrum Krakowa oraz poprawi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.

Działania PKP PLK na rzecz lepszej komunikacji w Krakowie

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują łącznie 3 nowe mosty kolejowe w Krakowie, w celu zwiększenia możliwości komunikacji dalekobieżnej i aglomeracyjnej. Nowe obiekty są potrzebne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych biegnących przez centrum Krakowa. Finalnie pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. PKP PLK w Krakowie budują nowe estakady kolejowe oraz poszerzają wiadukty.

Wartość projektu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pt. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to więcej niż 1 mld zł. Należy podkreślić, że jest to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Zgodnie z planem prace w ramach tego przedsięwzięcia mają zakończyć się w połowie 2023 roku.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz