PKP PLK sukcesywnie inwestuje w rozwój kolei
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o ogłoszeniu aż 5 przetargów, których szacunkowa wartość wynosi niemal 6 mld zł. To kolejny krok w kierunku podnoszenia jakości usług świadczonych przez koleje. Planowane inwestycje mają zwiększyć atrakcyjność kolei jako środka transportu. Ponadto podróżowanie pociągiem ma przebiegać sprawniej oraz w lepszych warunkach. Zakres działań w ramach postępowań przetargowych, które zostały ogłoszone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. to:
- modernizacja stacji kolejowej w Słupsku
- opracowanie projektów wykonawczych oraz wykonawstwo prac budowlanych na towarowej obwodnicy Poznania
- modernizacja linii kolejowej na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Południowe
- modernizacja linii kolejowej na odcinku Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa
- modernizacja linii kolejowej na odcinku Tychy – podg. Most Wisła
„Ogłoszone w tym tygodniu postępowania przetargowe, to wyjście naprzeciw oczekiwaniom kolejowej branży budowlanej. Mam nadzieję, że zgłoszone w konkursie Connecting Europe Facility projekty będą zrealizowane i pozwolą podnieść parametry modernizowanych linii. Przy wsparciu środków europejskich sukcesywnie zmieniamy polską kolej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną i dostępną dla pasażerów”
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Głos w sprawie ogłoszonych przetargów oraz wynikających z nich korzyści zabrał również Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.:
„Dobrze przygotowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekty, składane w kolejnym konkursie CEF, przyniosą wymierne efekty dla zwiększenia dostępności i sprawności kolei na liniach ważnych w aglomeracjach oraz o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Efektywnie wykorzystujemy środki instrumentu finansowego CEF w obecnej perspektywie i utrzymamy ten trend w kolejnych latach”.
Wiele korzyści dla kolei w województwie śląskim
Trzy z pięciu przetargów, które ogłosiły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dotyczą prac budowlanych na terenie województwa śląskiego. Przetargi mają zostać zrealizowane w ramach projektu pt. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Szacunkowa wartość tych przetargów to 3,7 mld zł. Zgodnie z planem przedsięwzięcia mają zostać zrealizowane, z wykorzystaniem środków unijnych w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2).
Planowane inwestycje pozwolą przyspieszyć podróże pociągami w kierunku Czech oraz na terenie aglomeracji. Ponadto staną się one bardziej komfortowe. Poprawie ma ulec również poziom bezpieczeństwa realizowanych przejazdów kolejowych, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych urządzeń i systemów. Na atrakcyjności zyska także gama połączeń kolejowych, w wyniku rozdzielenia ruchu dalekobieżnego i aglomeracyjnego.
Zmiany na odcinku pomiędzy Będzin – Katowice Szopienice Południowe (LOT A1)
Na trasie kolejowej Będzin-Sosnowiec- Katowice Szopienice Południowe pojawią się dwa nowe tory. Ponadto oddzielony zostanie kolejowy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, co pozwoli uatrakcyjnić ofertę przewozów. Linia kolejowa stanie się bardziej przepustowa. Obecnie stacja kolejowa w Będzinie zajmuje się głównie obsługą przewozów towarowych. Po planowanej przebudowie zostanie ona dostosowana do obsługi bardziej złożonych składów. Poprawie ulegną również warunki podróży oraz dostęp do kolei dzięki pracom budowlanym i modernizacyjnym, które obejmują m.in.:
- budowę dwóch nowych przystanków kolejowych (Sosnowiec Środula, Katowice Morawa)
- modernizację peronów na stacji Sosnowiec Główny i przystanku Katowice Szopienice Płd.
Modernizacja infrastruktury na trasie Tychy – Goczałkowice-Zdrój (LOT B)
Nowe, wygodniejsze perony, zostaną przystosowane do użytkowania przez osoby, których poruszanie się jest ograniczone na następujących stacjach i przystankach kolejowych:
- Goczałkowice
- Pszczyna
- Piasek
- Kobiór
- Tychy Żwaków
Prace modernizacyjne mają objąć również tory kolejowe, sieć trakcyjną oraz obiekty inżynieryjne. Zgodnie z planem pociągi mają pojechać szybciej – do 160 km/h. Wykorzystanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowych pozwoli na bezpieczniejsze podróżowanie koleją.
Lepsze warunki podróży pociągiem na trasie Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa (LOT D)
Na odcinku pomiędzy Zabrzegiem a granicą państwa z Czechami jest planowana m.in. przebudowa sieci trakcyjnej oraz torów kolejowych. W trosce o pasażerów, których poruszanie się jest ograniczone, przebudowę przejdą stacje kolejowe w miejscowościach: Zebrzydowice i Chybie oraz następujące przystanki:
- Zabrzeg Czarnolesie
- Pruchna
- Drogomyśl
Modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania
Obecnie kolejowa obwodnica Poznania służy do transportowania ładunków. Inwestycja ma pozwolić na zaadoptowanie linii kolejowej do realizowania przejazdów aglomeracyjnych. W ramach projektu ma zostać zbudowana łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, dzięki której podróże w poznańskim węźle kolejowym będą przebiegały sprawniej. Zgodnie z planem prace modernizacyjne mają objąć więcej niż 70 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej, co umożliwi podróżowanie pociągami pasażerskimi z prędkością sięgającą 120 km/h. W przypadku składów towarowych prędkość ma wzrosnąć do 80 km/h. Planowana przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych ma podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ma poprawić również dostępność kolei, dzięki modernizacji przystanku Swarzędz Nowa Wieś oraz budowie nowych przystanków:
- Poznań Franowo
- Poznań Kobylepole
- Poznań Zieliniec
- Poznań Koziegłowy
- Poznań Naramowice
- Poznań Piątkowo
- Poznań Suchy Las
Oszacowana wartość prac w ramach projektu pt. „Prace na towarowej obwodnicy Poznania” to więcej niż 1,5 mld zł.
Stacja kolejowa w Słupsku przejdzie modernizację
W ramach przedsięwzięcia na stacji kolejowej w Słupsku ma zostać przebudowany układ torowy. Ponadto prace modernizacyjne obejmą także trzy perony. Pozwoli to na zwiększenie dostępu do kolei oraz wygodniejsze podróżowanie pociągami. Wyższe perony pozwolą na łatwiejsze wsiadanie oraz wysiadanie z pociągów. Przemianę przejdzie także podziemne przejście prowadzące do peronów, które zostanie poszerzone. Windy wraz z podziemnym przejściem w nowej odsłonie ułatwią korzystanie z usług kolei osobom, których poruszanie się jest ograniczone.
Usprawniony zostanie również system wymiany informacji z pasażerami. Miłośnicy kolei z pewnością ucieszą się z faktu, iż zabytkowe wiaty peronowe i kioski mają zostać odrestaurowane. Ponadto w Słupsku powstanie nowe centrum sterowania, w którym znajdą się nowoczesne urządzenia wraz z nowoczesnymi systemami, co znacząco wpłynie na poziom bezpieczeństwa i jakość świadczonych usług. Na Słupi powstanie nowy most kolejowy oraz drugi tor kolejowy a w Kobylnicy Słupskiej powstanie dodatkowy peron. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
„Prace na stacji planowane są w ramach zadania pn. »Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk«, w ramach dwóch perspektyw finansowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Szacowana wartość prac na stacji to kilkaset mln zł”.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.