Dziś, 8 sierpnia Koleje Wielkopolskie włączą do eksploatacji pierwszy Hybrydowy Zespół Trakcyjny Newag Impuls 2 typu 36WEh, czyli zmodyfikowany pojazd 36WEhd, który został wyposażony w dwusystemowy (hybrydowy) napęd. Pozwala on na jazdę zarówno pod trakcją elektryczną oraz na trasach niezelektryfikowanych, dzięki silnikowi spalinowemu. Takiej modyfikacji jeszcze w tym roku zostaną poddane wszystkie pojazdy typu 36WEhd należące do KW.
Pojazdy spalinowe 36WEhd zostały zakupione dla Kolei Wielkopolskich w latach 2020-2022. Pierwsze 4 Impulsy były dofinansowane w ramach projektu unijnego pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup spalinowego taboru kolejowego”. Kolejne dwa zapewnione były z projektu pn. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup spalinowego taboru kolejowego – dwóch trójczłonowych zespołów trakcyjnych.” To właśnie w drugim z wymienionych projektów unijnych zawarte zostało zadanie doposażenia wszystkich Impulsów KW w urządzenia umożliwiające zasilanie pojazdów z sieci trakcyjnej. Wartość tego zadania wynosi 15 276 600,00 zł, w tym kwota dofinansowania to 9 909 300 zł. Pozostałe pojazdy 36WEhd zostaną zmodyfikowane do końca 2023 roku. Całkowita kwota zakupu sześciu pojazdów oraz przygotowanie ich do obsługi połączeń w trakcji elektrycznej wyniosła 157 710 600 zł (kwota dofinansowana wyniosła 108 339 300 zł).
Nowatorski Impuls 2 to pierwszy polski pojazd szynowy, który posiada zarówno napęd elektryczny, jak i spalinowy. Wykorzystanie innowacyjnej technologii sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu znacznie wzrasta. W zależności od potrzeb, pojazdy hybrydowe będą mogły obsługiwać wszystkie siedemnaście odcinków linii, po których kursują pociągi Kolei Wielkopolskich. Umożliwi to również mieszkańcom regionu wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej.
Najważniejsze w tym przypadku są aspekty techniczne. Trójczłonowy Impuls 2 posiada napęd składający się m.in. z silnika spalinowego MAN oraz generatora prądu zabudowanego pod ostoją członów skrajnych oraz cztery elektryczne silniki asynchroniczne o łącznej mocy 1600 kW wraz z przekładniami osiowymi, które zabudowane są na dwóch wózkach napędowych. Silniki zasilane są z trakcji elektrycznej za pomocą odbieraka prądu lub z jednostki napędowej N-Pack za pomocą generatora.
Parametry techniczne pojazdów typu 36WEh wynikające z modyfikacji:
- maksymalna prędkość konstrukcyjna i eksploatacyjna
– 160 km/h – tryb elektryczny;
– 120 km/h – tryb spalinowy;
- średnie przyśpieszenie rozruchu
(w zakresie prędkości 0-40 km/h)
≥ 0,4 m/s² – tryb spalinowy;
≥ 1,1 m/s² – tryb elektryczny.
8 sierpnia, podczas uroczystego powitania pierwszej hybrydy na Dworcu Letnim w Poznaniu uczestnicy konferencji będą mieli okazję zapoznać się z procesem przełączenia pojazdu z trybu spalinowego w elektryczny i odwrotnie oraz skorzystać z wyjątkowego przejazdu zmodyfikowanym pojazdem.
Źródło: Koleje Wielkopolskie
Fot. Jan Bytnar