Sektorkolejowy » Koleją ze Śląska na lotnisko w Pyrzowicach. Za dwa lata

Koleją ze Śląska na lotnisko w Pyrzowicach. Za dwa lata

pzez Adrian

Spółka PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizuje projekt kolejowy, którego celem jest połączenie linią kolejową śląskich miejscowości i portu lotniczego Katowice Airport w Pyrzowicach. Trwa rewitalizacja linii z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Jednym z kluczowych elementów projektu wartego ponad 660 mln zł jest budowa stacji na lotnisku.

Modernizacja blisko 50 km linii kolejowej nr 182

Linia kolejowa nr 182, łącząca Tarnowskie Góry z Zawierciem, jest modernizowana na długości 48 km. Na trasie odbudowany zostanie m.in. zamknięty przed laty 30-kilometrowy fragment toru pomiędzy Tarnowskimi Górami a Siewierzem. W ramach projektu przebudowanych lub zbudowanych będzie w sumie 59 obiektów inżynieryjnych oraz 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Kluczowym elementem przedsięwzięcia jest stacja docelowa – Pyrzowice Lotnisko. Ponadto zaplanowano też nowe przystanki (Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów), nowy peron w Zawierciu oraz przebudowę peronów w Tarnowskich Górach, Siewierzu i Porębie.

Efektem prac, które planowo powinny zakończyć się za dwa lata, w czwartym kwartale 2023 r., ma być wygodna i krótka podróż pasażerów ze śląskich miejscowości na lotnisko. Przykładowo, podróż z Zawiercia ma trwać 23 min, z Tarnowskich Gór 20 min, a z Katowic czy Częstochowy około 60 min.

Maksymalna prędkość, jaką osiągną pociągi pasażerskie na zrewitalizowanej linii kolejowej, to 140 km/godz., a towarowe – 80 km/godz.

Co się dzieje na placu budowy?

Obecnie w trakcie budowy znajduje się m.in. stacja Pyrzowice Lotnisko, gdzie powstaje również przejście podziemne prowadzące na nowe perony. Część konstrukcji nowego obiektu i ściany peronów są już widoczne.

Pomiędzy Tarnowskimi Górami a Pyrzowicami demontowane są stare tory, a łącznica kolejowa Miasteczko Śląskie–Gosek jest przebudowywana. Nad autostradą A1 trwa budowa wiaduktu, która potrwa jeszcze rok. W budowie jest też wiadukt nad drogą wojewódzką w Miasteczku Śląskim.

Jako najbardziej zaawansowany pod względem wykonanych prac odcinek kolejarze wskazują fragment pomiędzy lotniskiem a Siewierzem, gdzie instalowane są słupy sieci trakcyjnej i powstaje nowy tor. W toku jest też m.in. budowa mostów nad rzekami Szeligowiec i Jordan w Siewierzu, peronów w Siewierzu i Mierzęcice.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Track Tec Construction sp. z o.o. (lider) oraz INFRAKOL sp. z o.o., sp. k. i Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego sp. z o.o., z którym umowa zawarta została 30 października 2020 r. Dofinansowanie unijne dla projektu pn. „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry–Zawiercie” wynosi ponad 500 mln zł.

Autor: Agata Sumara
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz