25 czerwca wracają pociągi na modernizowaną przez krakowską spółkę ZUE trasę Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane. Wakacyjne połączenia kolejowe do stolicy Tatr z Gdyni, Warszawy czy Krakowa zostaną zapewnione. Podróże ułatwią nowoczesne perony na 21 stacjach i przystankach. W Zakopanem dla obsługi pasażerów przygotowana będzie tymczasowa stacja na Spyrkówce w rejonie ul. Chyców Potok.
W okresie wakacyjnym, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umożliwiają przewoźnikom realizację bezpośrednich połączeń dalekobieżnych i regionalnych pociągami do stolicy Tatr. PKP Intercity uruchomi do Zakopanego średnio 7 połączeń w ciągu doby. Dzięki inwestycji PLK, pasażerowie skorzystają z dostępniejszych oraz wygodniejszych stacji i przystanków na modernizowanej trasie Kraków-Zakopane.
Jednotorowa trasa wciąż jest przebudowywana, a jej modernizację zaplanowano etapami, celem zapewnienia możliwości dojazdu pociągiem na Podhale w sezonie letnim i zimowym. Do eksploatacji oddano kolejne odcinki torów, przejazdy kolejowo-drogowe czy perony. Podróżni podczas letnich wyjazdów na Podhale mogą już korzystać z nowo wybudowanych peronów w miejscowościach: Lasek, Nowy Targ, Sieniawa, Pyzówka, Rokiciny Podhalańskie, Poronin, Stryszów, Stronie, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Przytkowice, Leńcze, Podolany, Wola Radziszowska, Radziszów Centrum, Radziszów i Rzozów.
Przebudowa stacji Zakopane dla wygodniejszych podróży koleją
Latem na stacji Zakopane kontynuowane będą prace budowlane. Poprzedziły je roboty przygotowawcze rozpoczęte w marcu. Rozebrano już istniejące elementy, m. in. sieci trakcyjnej, linii energetycznych, oświetlenia, urządzeń automatyki. Jednocześnie wykonywana jest rozbiórka torów i peronów, by wybudować nowe. Po przebudowie zakopiańska stacja kolejowa zapewni oczekiwany poziom obsługi podróżnych. Zamiast dotychczasowych trzech, powstaną cztery wysokie perony, które podniosą komfort turystom i mieszkańcom. Nowe obiekty będą dłuższe, dzięki temu przewoźnicy zyskają możliwość swobodnego planowania postojów na stacji Zakopane, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Komfort zwiększą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowania oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowe tory i urządzenia sterowania ruchem na stacji usprawnią obsługę połączeń dalekobieżnych i regionalnych.
Zastępcza stacja zapewni dojazdy w góry podczas prac
Szeroki zakres prac na stacji Zakopane wymagał przygotowania stacji tymczasowej. W Zakopanem, na Spyrkówce – w rejonie ul. Chyców Potok, przygotowana zostanie tymczasowa stacja dla podróżnych. Będą kasy biletowe, poczekalnia, toalety, schody i dogodne dojścia oraz oznakowanie i tablice informacyjne.
Od 25.06. do 31.08.2022 r. na tymczasowej stacji, do dyspozycji pasażerów będą informatorzy mobilni PKP Intercity, którzy udzielają wszelkiej informacji pomocnej w podróży.
Zapewniona będzie komunikacja z centrum miasta, poprzez utworzenie parkingu oraz postoju dla taksówek i busów. Takie rozwiązanie zaplanowały PLK w porozumieniu z Urzędem Miasta Zakopane i z przewoźnikami. Pozwala ono na dalszą sprawną przebudowę stacji kolejowej Zakopane oraz budowę przez Miasto Centrum Komunikacyjnego, składającego się z dworca komunikacji dalekobieżnej i lokalnej oraz parkingu wielopoziomowego.
Wyższy standard i krótszy czas przejazdu
Zakończenie prac na kolejowej zakopiance zaplanowano do 2023 r. W efekcie skróci się czas podróży z Krakowa do Zakopanego do ok. 2 godzin. Ważnym efektem inwestycji będą lepiej dostępne dla wszystkich stacje i przystanki. Latem pasażerowie skorzystają już z 21 lepiej przygotowanych obiektów na odcinku między Skawiną a Zakopanem.
Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”, przeznaczono ponad 1,1 mld zł netto.
Tak zmieniła się kolej dla Ciebie!
Autor: Jan Bury
Fot. Jan Byczkowski, Aneta Wdowik