Wspólnie z Marynarką Wojenną RP, Akademią Marynarki Wojennej, PKP PLK, SKM i PGZ Stocznią Wojenną gdyński samorząd pracuje nad projektem, który umożliwi poprowadzenie linii kolejowej do północnych dzielnic Gdyni – z Gdyni Głównej na Oksywie i z Rumi na Oksywie. Konkretne terminy? Na to za wcześnie, bo jest kilka problemów do rozwiązania, jak np. brak elektryfikacji na ostatnich czterech kilometrach planowanej trasy. Niemniej prace są intensywne, a zakończenie modernizacji stacji towarowej Gdynia Port i wola tylu zdeterminowanych podmiotów, otwierają realną możliwości realizacji tego projektu.
W 2022 roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyraziła zgodę na realizację wybranego wariantu kolei prowadzącej do północnych dzielnic Gdyni oraz gminy Kosakowo. Dzięki publicznym konsultacjom i wskazaniom samorządów wyłoniono wcześniej najkorzystniejszy przebieg trasy, która ma prowadzić do stacji przy oksywskim porcie oraz w kierunku Pogórza i miejscowości Mosty.
Co powinno zrobić PKP PLK?
Zakres prac związany z tym wariantem? To m.in. budowa dwutorowej linii kolejowej od stacji Gdynia Chylonia do stacji Mosty Zachód, rozbudowa istniejącej linii na odcinku Gdynia Pogórze – Gdynia Port Oksywie, łącznie z elektryfikacją wszystkich odcinków i bezkolizyjne przejścia nad już istniejącymi liniami kolejowymi. Na potrzeby Północnej Kolei Aglomeracyjnej powstaną też trzy zupełnie nowe stacje: wspomniane Gdynia Pogórze i Mosty Zachód oraz Gdynia Lotnisko. To także kilka nowych przystanków osobowych: Obłuże Leśne, Obłuże Górne, Kosakowo Szkoła, Kosakowo i Pierwoszyno. Istniejąca stacja kolejowa przy oksywskim porcie doczeka się natomiast gruntownej przebudowy. Za prace nad przygotowaniem Północnej Kolei Aglomeracyjnej jest odpowiedzialna spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociągiem do domu i do pracy
Zakładany czas przejazdu sprawi, że połączenie kolejowe będzie stanowić atrakcyjną alternatywę dla podróży samochodem. Tego mieszkańcy potrzebują od lat. Ostatnio doszła również kwestia dowozu pracowników do stoczni wojennej. W związku z realizacją programu „Miecznik” zatrudnienie znajdą tam dodatkowe tysiące osób. Najważniejsze zatem – z punktu widzenia komfortu mieszkańców i pracowników – relacja to połączenia Gdynia Główna – Gdynia Oksywie oraz Rumia – Gdynia Oksywie. Zapewnić je ma nawet 12 par pociągów na dobę.
Brak elektryfikacji, mało pociągów spalinowych
O ile w obrębie stacji towarowej Gdynia Port linie są zelektryfikowane, to brak elektryfikacji liczącego 4 km długości odcinka linii na Oksywie wymusi użycie taboru spalinowego. Tego ostatniego brakuje w całej Polsce, z związku z postępującą elektryfikacji sieci połączeń. Dlatego PKP PLK oceni, czy elektryfikacja tych 4 km linii wymagać będzie budowy podstacji trakcyjnej, a w międzyczasie trwać będą rozmowy nad wypożyczeniem taboru spalinowego od operatorów regionalnych.
Źródło: gdynia.pl
fot. Marcin Mielewski