Sektorkolejowy » Innowacje na zbliżających się targach InnoTrans 2022 w Berlinie

Innowacje na zbliżających się targach InnoTrans 2022 w Berlinie

pzez Adrian

Już we wtorek rozpoczną się targi InnoTrans – największa na świecie wystawa techniki kolejowej. 13 edycja tego wydarzenia odbędzie się  w dniach 20–23 września 2022 r. w Berlinie. Do stolicy Niemiec zjadą się oficjele z całego świata, specjaliści, konstruktorzy, projektanci oraz przedstawiciele firm związanych z sektorem kolejowym. Podczas niezwykle intensywnych czterech dni targowych, zostanie zaprezentowane ponad 250 premier. Ostatnia edycja odbyła się w 2018 roku – InnoTrans wraca po przerwie spowodowanej pandemią, zatem wszyscy związani z branżą w ekscytacji oczekują zbliżających się targów. Press day odbędzie się w poniedziałek.

Siemens Mobility zaprezentuje wodorowy zespół trakcyjny – Mireo Plus H oraz dwuczłonowy, akumulatorowy zespół trakcyjny – Mireo Plus B Ortenau

Podczas tego wydarzenia Siemens Mobility zaprezentuje wodorowy zespół trakcyjny – Mireo Plus H, który wykorzystuje nowoczesną, zrównoważoną technologię oraz charakteryzuje się wyjątkowym designem. Pojazd jest wyposażony w napęd z ogniwami paliwowymi oraz baterię litową-jonową – ta dostarcza mocy i pozwala  efektywnie wykorzystać hamowanie regeneracyjne (kinetyczny system odzyskiwania energii). Moc, którą dysponuje Mireo H Plus to aż 1,7 MW, co umożliwia przyspieszanie do 1,1 m/s².

Siemens Mobility przedstawi także dwuczłonowy, akumulatorowy zespół trakcyjny – Mireo Plus B Ortenau. Pojazd jest wyposażony w modułowy system akumulatorów, który cechuje się wyjątkową wydajnością. Może być wykorzystywany na trasach tylko częściowo zelektryfikowanych.

Uczestnicy InnoTrans 2022 będą mogli obejrzeć również aglomeracyjny, piętrowy zespół trakcyjny Desiro HC. Okna tego pojazdu są skonstruowane w taki sposób, by umożliwiać lepszy odbiór sygnału. Został wyposażony m.in. w gniazdka elektryczne, liczne monitory TFT oraz pokładowe Wi-Fi.

Zaprezentowane zostaną również:

  • dwutrakcyjna lokomotywa Vectron Dual Mode
  • lokomotywa Vectron MS, której prędkość maksymalna wynosi 230 km/h
  • metro „X-Wagen” dla Wiednia, czyli sześciowagonowe pojazdy metra, które zapewnią wygodne podróżowanie po stolicy Austrii
  • czteroczłonowe tramwaje Avenio dla Norymbergii, które są przestronne i pozwalają na sprawną wymianę pasażerów

Premiery Stadlera podczas InnoTrans 2022

Stadler po raz pierwszy przedstawi zespół trakcyjny FLIRT H2 dla San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) z USA, który jest napędzany wodorem. Zaprezentowany zostanie także Flirt Akku – dwuczłonowy pojazd akumulatorowy przeznaczony do eksploatacji na liniach kolejowych, które są tylko częściowo zelektryfikowane. Jego baterie mogą być ładowane na postoju lub w trakcie jazdy. Ponadto pojazd odzyskuje energię podczas hamowania. Stadler przygotował premierę najmocniejszej lokomotywy hybrydowej w Europie – EURO9000. Jej modułowa konstrukcja pozwala na jednoczesne zamontowanie do 3 różnych układów napędowych: elektrycznego, spalinowego z dwoma oszczędnymi silnikami po 950 kW oraz bateryjnego.

Na targach InnoTrans 2022 pojawi się Flirt z napędem trójmodalnym – może być zasilany z sieci trakcyjnej, z baterii lub hybrydowo z wykorzystaniem silnika Diesla. Zaprezentowany zostanie także pięcioczłonowy tramwaj najnowszej generacji Tina, który może przewieźć 272 pasażerów, w tym 101 na miejscach siedzących. Wśród premier Stadlera znajdzie się również Citylink – modułowy tramwaj, który może być wykorzystywany zarówno na trasach kolejowych, jak i na sieci miejskiej. Przedstawione zostanie także Metro (IPEMU) dla Liverpoolu – składy są wyposażone w bateryjny system magazynowania energii.

SATEL – Mission-Critical Connectivity Unit (MCCU)

Przedsiębiorstwo SATEL z Finlandii opracowało platformę Mission-Critical Connectivity Unit (MCCU), która służy do rozwiązywania problemów z łącznością w trudnych warunkach.

Hitachi Energy z Japonii wprowadza technologię RESIBLOC® Rail 25 kV

Hitachi Energy z Japonii wprowadza technologię RESIBLOC® Rail 25 kV ze zintegrowanym systemem chłodzenia, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i wydajną pracę. Transformatory trakcyjne RESIBLOC® Rail obniżają emisję dwutlenku węgla. Ponadto ich recykling jest bezproblemowy, gdyż nie zawierają substancji niebezpiecznych.

Sheela Foam z Indii opracowało nową piankę poliuretanową

Przedsiębiorstwo Sheela Foam z Indii opracowało nową piankę poliuretanową o gęstości 75 kg/m3. Nowe rozwiązanie ma skutkować 20% redukcją współczynnika obciążenia kolei. Pianka ma być bardziej wytrzymała, a jej zastosowanie ma zapewniać większy poziom bezpieczeństwa i komfortu.

System sztucznej inteligencji – Firma 4Tel z Australii

Firma 4Tel z Australii opracowała HORUS™, czyli system sztucznej inteligencji, który analizuje zarówno standardowe, jak i nietypowe obiekty na danej trasie. Technologia pozwala wykrywać potencjalne zagrożenia oraz zwiększa świadomość personelu w danej sytuacji. Umożliwia także dalszy rozwój rozwiązań autonomicznych.

Pozycjonowania pociągów Ultra-Wideband (UWB) opracowany przez firmę Piper Networks z USA

Kolejny krok milowy dotyczący bezpieczeństwa to pierwszy na świecie system pozycjonowania pociągów Ultra-Wideband (UWB) z certyfikatem bezpieczeństwa SIL-4, który został opracowany przez firmę Piper Networks z USA. Technologia umożliwia śledzenie w czasie rzeczywistym pociągów, pojazdów, pracowników torowych oraz innych środków transportu kolejowego z dokładnością do centymetra – nawet w bardzo trudnych warunkach np. w tunelach.

O targach InnoTrans 2022 pisaliśmy już m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fotografia główna: innotrans.de

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz