Sektorkolejowy » Industrialne Łódzkie – pierwszy sezon za nami

Industrialne Łódzkie – pierwszy sezon za nami

pzez Damian

Mija pierwszy sezon funkcjonowania Industrialnego Łódzkiego – nowej inicjatywy trzech organizacji pozarządowych (Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW), Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei (PSMK) i Klubu Miłośników Starych Tramwajów (KMST)) na rzecz promocji dziedzictwa poprzemysłowego województwa łódzkiego. Z tej okazji warto pokusić się o kilka słów podsumowania, zwłaszcza że dla prowadzonych przez wspomniane NGO’sy przedsięwzięć był to także rok pełen rekordów.

Na prowadzonej przez FPKW Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała mijający rok 2023 miał charakter zdecydowanie rekordowy. Największą popularnością cieszyły się tu podróże na odcinku Rogów-Jeżów, na który w każdą niedzielę i święto od kwietnia do października na szlak wyjeżdżały cztery pary pociągów. Ofertę uzupełniły uruchomione ze specjalną myślą o szkolnych wycieczkach kursy w każdy wtorek maja i czerwca. Rok 2023 był kolejnym rokiem kursowania (od maja do września w każdą ostatnią sobotę miesiąca) pociągów na odcinku Rawa Mazowiecka – Biała Rawska.  Tu Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała wraz z gospodarzem Dni Rawy burmistrzem miasta Rawa Mazowiecka Piotrem Irlą przygotowała tego dnia promocyjną taryfę biletową z której skorzystało przeszło 1200 pasażerów. Przez cały rok można było skorzystać z możliwości uruchomienia pociągu na zamówienie. Łącznie Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała w roku 2023 przewiozła blisko 22 tys. pasażerów notując 14% wzrost liczby podróżnych względem roku 2022. Jednocześnie był to drugi najlepszy pod względem frekwencji sezon KWRRB w przeszło 20-letniej historii operatora Kolei Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych.

Również PSMK i jego Parowozownia Skierniewice mogą zaliczyć kończący się rok do niezwykle udanych. Strzałem w przysłowiową „10” było wprowadzenie do kalendarza kolejnych Dni Otwartych – do pierwszych sobót miesiąca (od maja do października) dołączyły sąsiadujące z nimi niedziele. Dzięki temu, a także uczestnictwie w akcji PKP Cargo SA Lato z Parowozami łącznie z Dni Otwartych skorzystało 5919 osób. Trzykrotnie w 2023 r. dzienna frekwencja przekroczyła 1000 osób. Było to w trakcie Kolejowej Nocy Muzeów oraz sierpniowych Dni Otwartych. Parowozownia przyjmowała także grupy zorganizowane – było ich nieco mniej niż w czasach pandemicznych, nie mniej jednak wygenerowały ona ponad 700 osób. Blisko 360 osób brało udział w różnych dodatkowych wydarzeniach, zwykle o charakterze kulturalnym. Największą popularnością cieszył się wakacyjny koncert jazzowy współorganizowany z miejscowym Stowarzyszeniem Jazzowy Swing – przyciągnął on blisko 200 miłośników dobrej muzyki. Kolejnych ponad 200 zwiedzających stanowiły osoby, które indywidualnie odwiedziły obiekt PSMK poza oficjalnymi terminami. Łącznie to dało w skali roku 2023 8252 osób (na koniec listopada). Było to wzrost o 67% względem 2022 r. i zarazem rekordowy wynik w trakcie całej historii udostępniania Parowozowni szerokim rzeszom zainteresowanych.

Historyczny rekord frekwencyjny zaliczyły także współorganizowane przez KMST Łódzkie Linie Turystyczne. Linie 0 i 100 przewiozły w okresie od czerwca do końca września przeszło 25 tys. osób. Zabytkowe tramwaje i autobusy cieszyły się największą popularnością podczas obchodów 600-lecia Łodzi oraz w czasie Light Move Festiwalu, ale na co dzień też nie brakowało pasażerów. W każdy weekend na łódzkie ulice wyjeżdżały po 3 autobusy i tramwaje. Najstarszym autobusem był legendarny Jelcz „ogórek” z 1977 r., zaś tramwajem Sanok z 1928 r., w którym o mijanych zabytkach opowiadali przewodnicy. Łącznie pasażerowie mogli przejechać się 12 modelami autobusów i 5 typami tramwajów z różnych epok. Zajezdnia Muzealna Brus była nieczynna z powodu reorganizacji, ale to zmieni się w przyszłym roku. Obecnie trwa remont linii tramwajowej prowadzącej do muzeum, a prace obejmą też elementy infrastruktury na terenie zajezdni. Odwiedzający zyskają wygodny dojazd. Na miejscu będzie można zobaczyć bogate zbiory taboru tramwajowego i autobusowego, a także stałe i czasowe wystawy poświęcone dziejom komunikacji miejskiej.

Rosnące zainteresowanie tylko tymi trzema, prowadzonymi społecznie przez organizacje pozarządowe, wybranymi obiektami dziedzictwa kultury technicznej wyraźnie wskazuje że województwo łódzkie ma w dziedzinie turystyki postindustrialnej ogromny, wciąż niewykorzystany potencjał. Nadchodzące miesiące to czas na rozszerzenie inicjatywy o nowe podmioty oraz na dyskusję o kierunkach promocji Industrialnego Łódzkiego w nadchodzącym sezonie.

Źródło: Informacja prasowa

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz