Sektorkolejowy » HS2 – pierwsza mila tunelu kolejowego została wydrążona

HS2 – pierwsza mila tunelu kolejowego została wydrążona

pzez Damian

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) wydrążyła pierwszą milę kolejowego tunelu pod Chiltern na obrzeżach Londynu. Pozostało jej jeszcze 9 mil (cały tunel będzie miał długość 10 mil, czyli około 16 km). Obiekt powstaje w ramach brytyjskiego projektu budowy kolei dużych prędkości HS2, największej inwestycji infrastrukturalnej w Europie.

Linie HS2 połączą m.in. Londyn, Birmingham, Leeds i Glasgow. Dwa równoległe tunele drążą TBM Florence i Cecilia. Pierwsza właśnie wydrążyła pierwszą milę (1,6 km), czyli 10% długości tunelu pod wzgórzami Chiltern na peryferiach Londynu od strony południowego portalu. Przecinała skały kredowe i krzemionkowe. Za nią, w drugim obiekcie, podąża Cecilia. Do przebicia w obu obiektach ma dojść za trzy lata.

Maszyny TBM Florence i Cecilia

Florence i Cecilia, to maszyny TBM które wydrążą drugą nitkę tunelu, mają 170 m długości, tarcze o średnicy 10,26 m i ważą po 2 tys. ton. Zejdą na 90 m pod powierzchnię. Wewnętrzna średnica tunelu wyniesie 9,1 m. Każdy element obudowy będzie mieć rozmiary 2×4 m i wagę 8,5 ton. Maszyny zostały wyprodukowane przez firmę Herrenknecht w fabryce w Niemczech i przetransportowane do Wielkiej Brytanii w ponad 300 oddzielnych ładunkach. Zmontowano je w pobliżu południowego portalu tunelu Chiltern i autostrady M25.

HS2 – Największa inwestycja w Europie

HS2 to największa inwestycja infrastrukturalna w Europie. Budowa obejmie m.in. 102 km tuneli od Londynu do West Midlands. Do realizacji przedsięwzięcia już zatrudniono 16 tys. pracowników. Na 200 placach budowy będzie użytych 2000 dźwigów, wywrotek i koparek. Celem jest modernizacja połączeń kolejowych między głównymi miastami Wielkiej Brytanii i zwiększenie przepustowości dla przewozów towarowych. Ma to być też krok do realizacji planu osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto. Z części pierwszego odcinka HS2 pasażerowie skorzystają między 2029 a 2033 r., a całe przedsięwzięcie może kosztować nawet 106 mld funtów.

Jak czytamy w komunikacie odpowiedzialnej za projekt spółki HS2, w ramach pierwszego etapu prac zrealizowany ma zostać Londyn – West Midlands. Spółka przewiduje, że realizacja prac pozwoli utworzyć łącznie ok. 22 tysięcy osób, co ma wspomóc gospodarkę w walce ze skutkami pandemii. Jest to główny temat informacji prasowej spółki – wszyscy wykonawcy zostali poproszeni o zadeklarowanie liczby potrzebnych pracowników do realizacji, a nowe miejsca pracy chwali premier Boris Johnson. 

Generalnym wykonawcą Main Works Civils Contractor (MWCC) pierwszego odcinka w West Midlands jest spółka Joint Venture Balfour, Beatty, Vinci (BBV JV). Drugi odcinek budują Eiffage, Kier, BAM Nuttall i Ferrovial (EKBF JV), kolejnym odcinkiem w okolicach Londynu zajmują się: Skanska, Costain i Strabag (SCS JV), a czwartym Bouyges, VolkerWessels i McAlpine (Align JV).

Pierwsza faza inwestycji

W ramach pierwszej fazy inwestycji powstanie połączenie pomiędzy Londynem a Birmingham (około 215 km długości). 50 km trasy poprowadzone zostanie w tunelach, a 10 km z wykorzystaniem obiektów mostowych.

Wartość tej części projektu to 45 mld funtów. Zgodnie z harmonogramem linia zostanie oddana do eksploatacji pomiędzy rokiem 2029 a 2033.

Interaktywna mapa trasy

Źródło: inzynieria.com
Fot.: hs2.org.uk

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz