Sektorkolejowy » Farma fotowoltaiczna na zapleczu ŁKA

Farma fotowoltaiczna na zapleczu ŁKA

pzez Damian

W czwartek 27 października ŁKA zaprezentowała farmę fotowoltaiczną, która zasili infrastrukturę. Za sześć lat Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie w całości napędzana energią z odnawialnych źródeł.

Przewidywana moc pozyskana z instalacji to około 250 kWp. Dzięki temu rozwiązaniu, ŁKA będzie w stanie zagwarantować energię elektryczną nietrakcyjną, potrzebną do funkcjonowania Zaplecza Technicznego. Wytworzona w generatorze fotowoltaicznym energia elektryczna będzie w pierwszej kolejności zużywana na potrzeby własne ŁKA – zasilania hali utrzymaniowo – naprawczej pojazdów kolejowych oraz infrastruktury zlokalizowanej na terenie zewnętrznym (np. oświetlenie, urządzenia sterowania ruchem kolejowym), a jej nadmiar będzie wprowadzany do sieci elektroenergetycznej. 

– ŁKA jako pierwszy pasażerski przewoźnik przystąpiła do programu Zielona Kolej – powiedział Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. – Dzięki udziałowi w tym programie do napędu trakcyjnego wykorzystujemy już 30 procent zielonej energii. Niedługo będzie to 50 procent, a zmierzamy do pełnego jej wykorzystania. Dziś dokładamy kolejną cegiełkę, ponieważ mamy farmę fotowoltaiczną, która zaopatrzy w energię zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestujemy w czystą energię bez ideologicznego zadęcia. Robimy to dla ludzi, bo czysta energia to lepsze powietrze dla mieszkańców województwa, ale to ma również wymiar ekonomiczny. Dzięki temu ŁKA długo była w stanie utrzymać ceny biletów w czasie, gdy inni przewoźnicy je podnosili.

– Z myślą o przyszłości swoich dzieci i wnuków pasażerowie zwracają uwagę na niskoemisyjność transportu – powiedział Janusz Malinowski, prezes ŁKA. – W tym roku bez mała jedna trzecia zużytej przez nas energii pochodzi z odnawianych źródeł. W 2028 roku będziemy jeździli tylko na OZE.

Udział w programie Zielona Kolej i farma fotowoltaiczna to nie wszystkie proekologiczne działania ŁKA. Od ubiegłego roku w ŁKA jest stosowany eco–driving oraz system premiowania maszynistów za ekonomiczną jazdę, a tym samym ekologiczną. Wdrożone rozwiązania pozwoliły na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Ponadto od prawie trzech lat do rozliczenia ilości zużytej energii elektrycznej stosowany jest system uwzględniający energię oddawaną przez pojazdy w procesie rekuperacji, co przyczynia się do optymalizacji jej zużycia, a także redukcji emisji CO2.

Obecnie trwa testowanie systemu Sensum. Jest to oprogramowanie dające maszyniście dodatkowe wsparcie oraz wskazówki dotyczące optymalnego prowadzenia pociągu. Ten „szósty zmysł” będzie maszyniście  podpowiadał i informował go m.in. o rzeczywistym położeniu pojazdu, rozkładzie jazdy, sytuacji na szlaku.

Tobiasz Bocheński, wojewoda łódzki, podkreślał, że sukcesy ŁKA nie byłyby możliwe bez zaangażowania samorządu województwa oraz pracowników spółki na każdym szczeblu.

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna jako jedna z firm będących perłą naszego województwa jest jednocześnie jego dumą – powiedział Tobiasz Bocheński. – Gdy na konwencie wojewodów rozmawiamy o kolei, zazdroszczą nam ŁKA. Dlatego, że w innych województwach sieć połączeń kolejowych i autobusowych nie jest tak dobrze zintegrowana i zaplanowana jak w Łódzkiem. To ogromna zasługa samorządu województwa łódzkiego z marszałkiem Grzegorzem Schreiberem. Ale także wspaniałych menadżerów i doskonałych pracowników.

Fot. ŁKA

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz