Sektorkolejowy » Ewolucja technologii budowy infrastruktury tramwajowej

Ewolucja technologii budowy infrastruktury tramwajowej

pzez Damian

Spółka KZN Rail udowadnia, że innowacyjny system Bramownic PWP dedykowany pierwotnie do zabudowy prefabrykowanych rozjazdów kolejowych można z powodzeniem stosować także w budownictwie tramwajowym. W dniach 05-06.11.2022 te urządzenia sprawnie ułożyły kilkuset metrów torowiska Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Technologii wzdłużnej układki przęseł torowych użyto do montażu torów w ramach prac modernizacyjnych trasy popularnej „pestki” na odcinku od ulicy Roosevelta do przystanku Słowiańska. Rozwiązanie zastosowane na zlecenie PORR, nie było dotychczas wykorzystywane na budowach polskich torowisk tramwajowych.

Wykorzystanie systemu Bramownic PWP w połączeniu z wagonami specjalnymi SWITCHER do realizacji zabudowy kluczowych elementów infrastruktury kolejowej jest wysoce elastycznym i funkcjonalnym rozwiązaniem. Idąc tym śladem, chcieliśmy przetestować podobne rozwiązanie na potrzeby zabudowy nawierzchni tramwajowej. W ramach tego poligonu wykorzystaliśmy jedną z głównych zalet opracowanego systemu – mobilność. – mówi Maciej Frączek, koordynator ds. logistyki i transportu blokowego rozjazdów – Bramownice PWP dotarły do Poznania transportem samochodowym. Na miejscu rozładowały się samodzielnie i ruszyły do prac – dodaje.

Wraz z bramownicami i modułem transportowym systemu, składającym się z wózków dwudrogowych, kolejowych oraz kilku elementów kratownicy, wybraliśmy odpowiednią dla realizacji tego zlecenia konfigurację długości całego modułu, czyli jego najkrótszą wersję. Wybrane przez nas wózki dwudrogowe mogą swobodnie poruszać się po podbudowie z tłucznia, co daje możliwość prac na budowach nawierzchni tramwajowej. Dzięki mobilności systemu, przęsła dostarczane były z miejsca składowania bezpośrednio w miejsce docelowej zabudowy i tam precyzyjnie odkładane przez Bramownice PWP. Taka operacja została wykonana kilkunastokrotnie, dzięki czemu sprawnie i bezpiecznie zbudowane zostało kilkaset metrów torowiska. Takie umaszynowienie procesu układania nawierzchni tramwajowej jest odpowiedzią na inwestycje, w których należy maksymalnie skrócić czas przeznaczony na operacje budowlane. – mówi Frączek.

Wykonywana realizacja była sprawdzianem dla funkcjonalności sprzętu i ekipy obsługujących go pracowników. Prace udało się przeprowadzić zgodnie z planem, a dzięki pierwszej takiej realizacji widzimy dalszy potencjał sprawnego rozwoju systemu i optymalizacji na potrzeby realizacji budowy nawierzchni tramwajowej. Przy odpowiednim planowaniu wzdłużna zabudowa przęseł systemem Bramownice PWP pozwala na znaczące skrócenie czasu wyłączenia ruchu na liniach tramwajowych w porównaniu do tradycyjnej zabudowy. Widzimy także potencjał zastosowania technologii na liniach tramwajowych z utrudnionym dostępem, gdzie nie ma możliwości zastosowania bocznego układania toru, szczególnie w tunelach i na obiektach mostowych. Taki sprawdzian daje nam możliwość dalszego doskonalenia systemu i skrócenia czasu trwania prac. – dodaje koordynator KZN Rail.

Źródło: KZN
Fot: Jan Bytnar

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz