8 kwietnia podpisana została umowa na dofinansowanie z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020 projektu pn. „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp. – prace projektowe”. Podczas tego samego spotkania podpisano też umowę z konsorcjum firm Infrares sp. z o.o. i Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie prac przygotowawczych dla tego projektu.
Podczas spotkania Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego powiedział „Musimy cofnąć się do czasu realizacji największego – wartego 600 mln zł – projektu, dofinansowanego przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego z funduszy unijnych, jakim była rewitalizacja linii z Poznania do Piły, ponieważ już wtedy było wiadomo, że będzie trzeba doprowadzić brakującą linię dwutorową przynajmniej do stacji Oborniki oraz zbudować przeprawę przez Wartę. Wtedy nie było nas stać na tę inwestycję. Teraz właśnie przystępujemy do realizacji tego planu razem z PKP PLK. (…) Z programu regionalnego w ramach nowej perspektywy unijnej – a liczę, że pojawią się na to środki finansowe – planujemy zrealizować już samą inwestycję. (…) Jej koszty szacujemy na ponad 100 mln zł”. Budowa będzie jednak możliwa dopiero po zapewnieniu pieniędzy z UE.
Jednym z najważniejszych elementów nowego projektu jest budowa mijanki w Parkowie, co pozwoli na uruchomienie dodatkowych pociągów z Poznania Głównego w kierunku Rogoźna Wielkopolskiego. Budowa nowej infrastruktury ma usprawnić połączenia w transporcie zbiorowym oraz towarowym.
Przygotowanie dokumentacji projektu obejmującego budowę drugiego toru oraz mostu przez Wartę posłuży do uściślenia zakresu planowanej inwestycji.
Planowane prace w Obornikach wpisują się w modernizację linii Poznań–Piła, a czas podróży między Poznaniem a Piłą skróci się o około 35 min. Obecnie najszybciej jadące pociągi potrzebują na pokonanie tego dystansu około 70 min.
Autor: Agata Sumara
Fot. PKP PLK