Sektorkolejowy » Deutsche Bahn i Fortescue nawiązały współpracę, aby opracować silnik amoniakowo-wodorowy

Deutsche Bahn i Fortescue nawiązały współpracę, aby opracować silnik amoniakowo-wodorowy

pzez Damian

W pierwszym projekcie Deutsche Bahn (DB) i australijska firma energetyczna Fortescue Future Industries (FFI) będą pracować nad modyfikacją silników Diesla do lokomotyw i pojazdów trakcyjnych, tak aby mogły być zasilane amoniakiem i wodorem. Oprócz rozwoju bezemisyjnych technologii napędowych umowa przewiduje również współpracę w zakresie logistyki i łańcuchów dostaw zielonych paliw. Współpraca ma na celu promowanie mobilności neutralnej dla klimatu.

„Pożegnamy się z olejem napędowym i będziemy opierali się na najnowszych technologiach w silniku amoniakowo-wodorowym. Ten innowacyjny silnik umożliwia dalszą eksploatację istniejących pojazdów z silnikami wysokoprężnymi bez emisji spalin. Nasi klienci już teraz podróżują najbardziej przyjaznym dla klimatu środkiem transportu. Do 2040 roku DB będzie całkowicie neutralny dla klimatu” – powiedziała Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii.

Silnik amoniakalno-wodorowy bazuje na istniejącym typie silnika Diesla. Jest on tak zmodyfikowany, że może pracować na ekologicznym amoniaku i wodorze. Przewaga nad silnikiem na czysty wodór polega na tym, że amoniak ma większą zwartość energetyczną niż ciekły wodór i jest łatwiejszy w transporcie i przechowywaniu.

Nowa umowa partnerska promuje również współpracę obu organizacji w zakresie zielonych łańcuchów dostaw wodoru i amoniaku – a konkretnie ich produkcji, transportu i dystrybucji. FFI zamierza produkować wodór w dużych ilościach i sprzedawać go na całym świecie w postaci zielonego amoniaku. DB testuje obecnie różne rozwiązania w zakresie wykorzystania wodoru i może być klientem o dużym zapotrzebowaniu wewnętrznym. Jednocześnie jej spółka zależna DB Cargo opracowuje wydajne i ekologiczne koncepcje logistyczne, aby dostarczyć wodór i pochodne wodoru, takie jak amoniak, do przemysłu.

„Mobilność neutralna dla klimatu zaczyna się od ekologicznych łańcuchów dostaw na kolei. Już dziś możemy transportować wodór w postaci płynnej w konwencjonalnych wagonach-cysternach. Jest to wydajne i nieskomplikowane. Naszym celem jest opracowanie dalszych rozwiązań logistycznych dla wodoru, ponieważ kolej jest najbardziej przyjazną dla klimatu formą transportu. Jeden pociąg może zastąpić 52 ciężarówki – skomentowała Sigrid Nikutta, członek zarządu DB ds. Cargo.

Źródło: Railmarket.com
Autor: Marketa Horpeniakova
Fot. materiały własne

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz