Inwestycje realizowane w sektorze kolejowym mają strategiczne znaczenie dla rozwoju i funkcjonowania całej gospodarki, w tym zapewnienia mobilności ludności, przepływu towarów, połączenia komunikacyjnego kluczowych ośrodków kraju oraz infrastruktury krytycznej. Inwestycje służą także budowaniu odpornego na kryzysy systemu transportowego oraz cyfryzacji i informatyzacji kolei.
Jak będzie wyglądała polska kolej w 2030 roku?
Polska kolej staje się coraz bardziej nowoczesna i komfortowa, oferując pasażerom coraz wyższą jakość świadczonych usług. Dobrze zarządzana kolej jest narzędziem eliminującym wykluczenie komunikacyjne, zapewniając dostęp do rynku pracy czy usług. W celu zaspokojenia potrzeb inwestycji w terminale przeładunkowe, integrujące infrastrukturę kolejową z innymi gałęziami transportu oraz inwestycji kolejowych mających na celu udrożnienie dostępu do infrastruktury krytycznej, niezbędne jest płynne, stabilne finansowanie.
Branża wykonawcza potrzebuje tlenu
W kontekście aktualnej sytuacji gospodarczej, inflacji, wzroście kosztów budów, braku finansowania nowych kontraktów kolejowych, głosem wszystkich firm wykonawczych w panelu dyskusyjnym, było wystąpienie Marity Szustak, Prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
„…Niestety zapewnienia, że kolej jest priorytetem dla Rządu nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości. Na przestrzeni ostatnich lat nie zostały wypracowane rozwiązania, które pozwoliłyby przetrwać branży kolejowej pomiędzy jedną a drugą perspektywą finansową, zapewniając stabilność. Sygnalizując problem, wskazujemy rozwiązanie. Złożyliśmy projekt ustawy o Funduszu Kolejowym, mechanizmie tożsamym do funkcjonującego w drogownictwie. Celem jest stabilna realizacja inwestycji. Projekt zakłada zmianę struktury wydatków z wpływów z opłaty paliwowej, obecnie zasilających głównie fundusze drogowe. Zapewniam, że Izba Gospodarcza Transportu Lądowego będzie konsekwentnie zabiegać o równe traktowanie naszej kolejowej branży. Za strategią zrównoważonego rozwoju transportu, czas na strategię zrównoważonego finansowania…” – Marita Szustak, Prezes IGTL
W panelu udział wzięli: Ireneusz Maślany – członek zarządu PKP S.A., Jarosław Oniszczuk – członek zarządu PKP Intercity S.A., Dariusz Sikora – członek zarządu PKP LHS sp. z o.o., Marita Szustak – prezes zarządu IGTL, Adam Pawlik – prezes zarządu POLREGIO S.A.
Dyskutowano o aktualnych potrzebach i problemach branży kolejowej, procesach inwestycyjnych (dworcowych, światłowodowych, taborowych, infrastrukturalnych), zapewnieniu stabilności i płynności finansowania, ujednoliceniu cen energii elektrycznej oraz stawek za dostęp do infrastruktury, nowoczesnych technologiach, kolei dużych prędkości, kreśląc wizję kolei w najbliższych latach, która bez stabilnego finansowania nie będzie mogła się rozwijać, rzutując na funkcjonowanie całej gospodarki.
Autor: Jan Bytnar
Fot: Jan Bytnar