Do 2029 r. Deutsche Bahn (DB) zamierza wydać 10 mld euro w rozwój swojej floty pociągów. Wśród nich znajdą się również najnowsze jednostki wyprodukowane przez Siemens Mobility – chodzi o pociągi ICE 3neo mogące poruszać się z prędkością 300 km/godz. Pierwszy z nich odbył już 5 grudnia inauguracyjny kurs między Frankfurtem nad Menem a Kolonią.
W ciągu ośmiu najbliższych lat na niemieckie tory wjedzie 73 nowoczesnych pociągów, które mają odmłodzić i rozszerzyć dalekobieżną flotę DB. Na początku będę wykorzystywane do obsługi kursów krajowych w regularnych połączeniach między Dortmundem, Kolonią i Frankfurtem nad Menem. Pojadą także do Monachium i będą wozić pasażerów nową szybką trasą między Wendlingen a Ulm. Wkrótce, bo już od 2024 r., zostaną także włączone do rozkładów jazdy na szlakach międzynarodowych – z Niemiec do Belgii i Holandii.
Jak podkreślają niemieccy urzędnicy zajmujący się transportem, nowe pociągi mają zapewnić 32 tys. dodatkowych miejsc oraz:
„pomogą zaspokoić potrzeby rosnące zapotrzebowanie na transport szynowy w Europie”. „To przybliży nas o kolejny krok do celu, jakim jest podwojenie liczby pociągów pasażerów w ciągu najbliższych ośmiu lat” – mówi Michael Theurer, parlamentarny sekretarz stanu przy federalnym ministrze ds. transportu.
Jaki jest pociąg ICE 3neo?
Pociąg ICE 3neo jest oparty na platformie Velaro. W każdym z nich znajdzie się miejsce na osiem rowerów. Jest to pierwszy pociąg dużych prędkości przystosowany do przewozu rowerów – podkreśla producent. Znajduje się w nim także m.in.: LED-owe wyświetlacze rezerwacji wskazujące zarezerwowane i wolne miejsca, specjalne powłoki okienne poprawiające jakość wykonywania połączeń telefonicznych czy internetu, oświetlenie zmieniające się w zależności od pory dnia, gniazdka elektryczne. Z myślą o niepełnosprawnych zastosowane zostaną łatwe w obsłudze windy dla osób na wózkach.
Autor: Agata Sumara
Fot. mobility.siemens.com