Zapewne wielu z Was po przeczytaniu tytułu uśmiechnęło się lekko i przywołało w pamięci obrazek pociągu, który „oklejony” jest ludźmi. Pasażerowie wiszą z każdej strony wagonów i lokomotywy, tłumnie zajmują dach i wciskają się w każdy fragment składu. To widok, który kojarzymy z pasażerskimi kolejami w Indiach. Tymczasem wyszukaliśmy dla Was kilka ciekawych informacji i faktów nt. tego środka transportu w Indiach.
Tuż za podium
Koleje indyjskie znajdują się na 4. miejscu na świecie pod względem łącznej długości linii kolejowych – z wynikiem ponad 66 tys. km ustępują tylko USA, Rosji i Chinom.
Miliardy na rozwój
1 lutego br. rząd Indii ogłosił, iż przeznaczył w budżecie 32,7 mld USD (2,45 bln rupii) na potrzeby kolei. Jednocześnie poinformowano o zwiększeniu inwestycji w nowy tabor kolejowy i rozbudowę infrastruktury. Dodatkowe 238 mld rupii zostanie przeznaczone na rozwój systemów szybkiego transportu i metra.
Miliardy pasażerów
Ze względu na rozległość oraz dużą gęstość sieci podróże i przejazdy pociągami są najbardziej popularną formą transportu w Indiach. Nie bez znaczenia jest również przystępność cenowa. Rocznie koleje przewożą ponad 8 mld pasażerów oraz ponad 1 mld ton ładunków i towarów. Oznacza to, że dziennie pasażerskie składy przewożą ponad 22 mln osób.
Jeden kraj – różne tory
W całych Indiach znajdują się różnej szerokości torowiska – od tzw. szerokich torów (1676 mm) przez metryczne o szerokości 1000 mm aż po połączenia wąskotorowe (762 mm czy nawet 610 mm).
Prąd stały, prąd zmienny
W obrębie zelektryfikowanych linii większość z nich zasilana jest prądem zmiennym o napięciu 25 tys. voltów. Jednak starsze sieci nadal działają na prąd stały 1,5 tys. volt. Dlatego sieci w okolicach Bombaju obsługują unikalne lokomotywy dwuprądowe, które potrafią poruszać się w jednej i drugiej sieci.
9 klas – 9 standardów
Pasażerowie mogą wybierać w ofercie i standardzie na aż dziewięciu poziomach. Najniższą klasą i, oczywiście, najtańszą jest klasa ogólna „SOL”. Nie można na taki pociąg kupić biletu z wyprzedzeniem online, a bilety sprzedaje się na dworcu i w pociągu na 2–3 godz. przed odjazdem. W wagonach nie ma klimatyzacji, a do dyspozycji są drewniane ławki.
Osoby z wysokimi dochodami mogą skorzystać z propozycji, jaką oferuje najwyższa klasa 1A. W wagonach tej klasy jest klimatyzacja, podróżny ma dyspozycji wygodne łóżko, stolik, lampę, zasłony, a na podłodze położona jest wykładzina. Wygodę podróżowania zapewnia również niewielka liczba osób w wagonie, która wynosi 18. Tłoku zatem nie ma, ale bilety w tej klasie na długich przejazdach cenowo sięgają poziomu biletu lotniczego.
Kasa, kasa
Roczne przychody kolei indyjskich szacuje się na ponad 25 mld USD, z czego około 7 mld pochodzi z ruchu pasażerskiego. I teraz można założyć, wiedząc, ile osób rocznie korzysta z pociągów, że średni bilet kosztuje mniej więcej 0,8 USD.
Jest kolej jest praca
W sektorze kolejowym znajduje zatrudnienie około 1,5 mln osób, co oznacza, że jest to największy pracodawca w kraju i 8. na świecie.
Autor: Tomek Łucek
Fot. insider.com
