11,75 mld koron czeskich (blisko 468 mln euro) zostanie przeznaczone m.in. na wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ang. European Rail Traffic Management System – ERTMS) oraz budowę bezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych. Umowę kredytową w tej sprawie podpisali Martin Kupka – minister transportu Republiki Czeskiej, Zbyněk Stanjura – minister finansów Republiki Czeskiej oraz Kyriacos Kakouris – wiceprezes EBI – poinformowała tamtejsza agencja prasowa.
Finansowanie jest częścią pakietu o wartości blisko 1 mld euro, zatwierdzonego przez EBI (Europejski Bank Inwestycyjny) w 2023 r. na wsparcie modernizacji czeskiej kolei. Według czeskiego Martina Kupki pozyskane środki zostaną również zainwestowane m.in. w dalszy rozwój Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS).
Dzięki kredytowi Správa železnic (czeski zarządca infrastruktury kolejowej) będzie mógł pozyskać dotacje na poszczególne projekty z Europejskiego Mechanizmu Sprawiedliwej Transformacji, co dodatkowo zwiększy efektywność tego sposobu finansowania – dodał Zbyněk Stanjura.
Modernizacja czeskich stacji kolejowych w regionach węglowych
Wsparcie zostanie również przeznaczone na przebudowę ośmiu stacji kolejowych w trzech regionach węglowych: karlowarski, ustecki i ostrawski. Celem modernizacji obiektów jest poprawa komfortu i poziomu bezpieczeństwa pasażerów, zwiększenie dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami oraz zapewnienie większej efektywności energetycznej budynków. Część z nich zostanie przekształcona w nowe przestrzenie biurowe lub handlowe.
Modernizując sieć kolejową, poprawiamy jakość usług kolejowych, ale także przyczyniamy się do bardziej ekologicznej i zrównoważonej przyszłości – powiedział Kyriacos Kakouris, wiceprezes EBI.
Kolej w Czechach w liczbach
Czeska sieć kolejowa składa się z prawie 9,5 tys. km linii głównych, z czego blisko 30% jest zelektryfikowana. W pierwszych trzech kw. ub. r. pociągi w Czechach przewiozły prawie 142 mln pasażerów i 62,9 mln ton ładunków – podsumowała Czeska Agencja Prasowa.
Autor: Karel Novak
Źródło: railmarket.com
Fot. JBCrew