Sektorkolejowy » Czechy: Elektryczno-akumulatorowe pociągi RegioPanter od Škody wożą już pasażerów

Czechy: Elektryczno-akumulatorowe pociągi RegioPanter od Škody wożą już pasażerów

pzez Damian

Pierwsze elektryczno-akumulatorowe zespoły trakcyjne (EAZT) rozpoczęły regularne kursowanie w czeskim regionie Moravskoslezský.

4 jednostki RegioPanter wyposażone w baterie trakcyjne weszły oficjalnie do eksploatacji w niedzielę 15 grudnia 2024 r. Pociągi realizują kursy na linii kolejowej S8 między Veřovicami a Ostrawą przez Studénkę i Štramberk. EAZT-y są częścią programu odnowy floty, w który wpisuje się dziesięcioletnia umowa między spółką České dráhy (ČD) a władzami regionalnymi.

Nowe elektryczno-akumulatorowe zespoły trakcyjne zostały zaprojektowane w celu sprostania wyzwaniom operacyjnym na częściowo zelektryfikowanych trasach. Dzięki wykorzystaniu baterii pokładowych pociągi te eliminują konieczność przesiadania się pasażerów do pociągów spalinowych w miejscach, gdzie kończą się linie napowietrzne, umożliwiając efektywne podróże. Jednostki przy zasilaniu akumulatorowym mają 80-kilometrowy zasięg i mogą rozpędzić się do 160 km/h.

Do końca 2026 r. pojawi się 15 dodatkowych pociągów akumulatorowych RegioPanter. Pociągi te będą kursować na trasach łączących Ostrawę z takimi miastami jak Opawa, Krnov, Nový Jičín, Budišov nad Budišovkou i Czeski Cieszyn.

Wyprodukowane przez Grupę Škoda jednostki RegioPanter sukcesywnie zastępują starszy tabor, gwarantując pasażerom lepszy komfort i dostępność. Wewnątrz znajdziemy niskopodłogowe wejście z szerokimi drzwiami, miejsca na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce i rowery, a także udogodnienia na pokładzie, takie jak Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania.

Modernizacja kolei regionalnych

Wprowadzenie pociągów zasilanych bateryjnie jest częścią szerszych działań mających na celu modernizację sieci kolejowej w kraju morawsko-śląskim. Obejmuje to modernizację infrastruktury, taką jak plany dalszej elektryfikacji i wdrożenie Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS).

Inwestycja o wartości niemal 160 mln euro obejmie zakup 24 nowych jednostek dla regionu, stopniowo zastępując około 50 starszych pojazdów. Jednostki zasilane bateryjnie będą obsługiwać zarówno zelektryfikowane, jak i niezelektryfikowane odcinki, usprawniając komunikację i zwiększając wydajność operacyjną całej sieci.

Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com
Fot. Škoda Group

Sprawdź także:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz