Budowa torowiska tramwajowego na sosnowieckim osiedlu Zagórze wchodzi w decydującą fazę realizacji. W najbliższym czasie gotowy będzie już cały odcinek szlakowy, rozpoczną się też prace przy dwóch pętlach.
Spółka KZN Rail jako partner konsorcjum realizującego wspólnie zadanie z Eurovia Polska S.A. (lider) oraz Nowak Mosty sp. z o.o. (partner) jest odpowiedzialna za wykonanie prac torowych w ramach tej inwestycji. W praktyce oznacza to budowę niemal 6,8 km pojedynczego toru, wbudowanie i uruchomienie ośmiu rozjazdów, a także montaż 176 słupów trakcyjnych i zawieszonej na nich napowietrznej sieci trakcyjnej. Do realizacji całości prac związanych z infrastrukturą szynową potrzebnych jest w sumie około 700 ton szyn, przy których zostanie wykonanych ponad 700 spoin elektrycznych, 11 tys. podkładów strunobetonowych oraz ponad 24 tys. ton kruszyw, czyli ponad 1 tys. pełnych tirów.
„Mamy już praktycznie ułożoną całość torowiska szlakowego. Wyjątkiem są cztery punkty, gdzie zachodzi kolizja z ciepłociągami. Te luki w najbliższych dwóch-trzech tygodniach zostaną usunięte i na placu budowy pojawi się podbijarka, która rozpocznie proces regulacji ułożonego rusztu torowego” – mówi Krzysztof Jędrzejowski, kierownik robót torowych z KZN Rail. – „Ponadto przed nami prace przy dwóch pętlach tramwajowych. W marcu powinniśmy rozpocząć przebudowę tej istniejącej na Zagórzu, przy ul. Braci Mieroszewskich; a zaraz potem ruszą też prace torowe związane z nowo projektowaną pętlą zlokalizowaną „na wyspie” tj. wewnątrz rozbudowywanego ronda Jana Pawła II” – zaznacza Jędrzejowski.
Nowe torowisko o łącznej długości niespełna 4 km ma kształt odwróconej litery C i otacza osiedle Zagórze, prowadząc od starej pętli na Zagórzu przez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich, gdzie ruch tramwajowy poprowadzony będzie pod wiaduktem drogowym, na poziomie -1. W dalszej części trasy budowane przez krakowską spółkę tory przecinają al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a następnie prowadzą wzdłuż ul. Białostockiej i al. Paderewskiego. Stamtąd już prosto między jezdniami dwukierunkowej ul. Rydza-Śmigłego – z zakończeniem na rondzie Jana Pawła II.
Mieszkańców tego rejonu Sosnowca czeka jeszcze trochę utrudnień. Choć budowa tylko nieznacznie wpływa na ruch pieszych, przemieszczających się w obrębie osiedli Zagórza, to kierowcy muszą liczyć się z ograniczeniami związanymi z ruchem pojazdów ciężkich oraz tymczasowymi zmianami organizacji ruchu. Dotyczy to zwłaszcza ulic Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego, rejonu budowy tunelu na ul. Braci Mieroszewskich i tych wprowadzonych aktualnie na ww. rondzie Jana Pawła II. Ruch tramwajowy także uległ pewnym zmianom – na linii nr 15 porusza się tabor dwukierunkowy, a relacja została skrócona do przystanku poprzedzającego pętlę Zagórze. W czasie przebudowy pętli rozjazd tymczasowy znajdujący się w rejonie pętli i umożliwiający teraz zmianę kierunku, zostanie najprawdopodobniej zdemontowany, a ruch odbywać będzie się jednym torem.
Inwestycja pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” wykonywana jest przez konsorcjum firm, w ramach którego Eurovia Polska S.A, jako lider, odpowiada za koordynację całości robót kontraktowych, wykonując przy tym 55% całości zakresu robót związanych z infrastrukturą sieciową i przezbrojeniową, układem drogowym oraz robotami ziemnymi, budową konstrukcji torowiska i obiektu podstacji trakcyjnej. KZN Rail zajmuje się infrastrukturą szynową, co stanowi 32% zakresu prac, natomiast Nowak Mosty odpowiada za obiekt inżynieryjny na ul. Braci Mieroszewskich, co stanowi pozostałe 13% robót. Zgodnie z umową koniec prac powinien mieć miejsce na początku 2023 r., a uruchomienie ruchu tramwajowego/przejazdy techniczne na nowym odcinku budowanych przez spółkę z Grupy KZN Bieżanów torów będzie możliwe w IV kwartale 2022 r.
Mat. Grupa KZN Bieżanów