Sektorkolejowy » Chiny planują rozbudowę sieci kolei dużych prędkości do 50 tys. km

Chiny planują rozbudowę sieci kolei dużych prędkości do 50 tys. km

pzez Adrian

Rada Państwa w Chinach ogłosiła plany rozbudowy krajowej sieci kolei dużych prędkości do 50 tys. km w 2025 r. Plany te zostały uwzględnione w 14. planie pięcioletnim, który dotyczy wszystkich rodzajów transportu.

Chińska sieć kolejowa obejmuje 165 tys. km linii, z czego 38 tys. km (dostępna na koniec 2020 r.) kwalifikowana jest jako sieć kolei dużych prędkości. W planach rozwojowych Chińczycy stawiają na postęp technologiczny oraz wykorzystanie innowacji. M.in. chcą zwiększyć wykorzystanie standardowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Fuxing, rozwinąć transport pasażerski w oparciu o pociągi poruszające się z prędkością 400 km/godz. z wykorzystaniem własnych rozwiązań. Stawiają również na znaczący postęp w produkcji pociągów towarowych do transportu ciężkiego oraz pociągów towarowych jeżdżących z prędkością 160 km/godz. i wyższej. W odniesieniu do kolei międzymiastowych i miejskich planowane jest zastosowanie w większym zakresie lżejszych, bardziej inteligentnych i energooszczędnych jednostek. Chińczycy będą też pracować nad koleją magnetyczną (maglev), którą pociągi pojadą z prędkością 600 km/godz. Zamierzają także kontynuować prace w kierunku rozwoju systemu hyperloop.

W pięciolatce położono również nacisk na produkcję i wdrożenie autonomicznego sprzętu do budowy i konserwacji obiektów mostowych. Trwają też badania mające na celu opracowanie kompletnego zestawu technologii do projektowania i budowy linii kolejowych, na trasie których znajdują się tunele o długości powyżej 30 km, lokalizowane na obszarach o złożonych warunkach geologicznych. Chińczycy ponadto zamierzają ulepszać systemy intermodalnego transportu pasażerskiego oraz technologii obsługi pasażerów i towarów. Będą też pracować nad systemami bezpieczeństwa z uwzględnieniem szybkich pojazdów inspekcyjnych nowej generacji, systemu aplikacji nadzoru wideo i inteligentnej analizy dla linii dużych prędkości. Uwagę mają także poświęcić systemom zapobiegania katastrofom oraz ratownictwa ludzi. Ze względu na usytuowanie licznych linii kolejowych zarówno w rejonach górskich, jak i na płaskowyżach, ale także w morskich dnach, mają rozwijać systemy obsługi i utrzymania linii w tak skrajnie różnych warunkach.

Autor: Tomek Łucek
Fot. Wikipedia

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz