Sektorkolejowy » Chiny: Cetrovo – pociąg metra z włókna węglowego wdrożony do eksploatacji

Chiny: Cetrovo – pociąg metra z włókna węglowego wdrożony do eksploatacji

pzez DamianM

Kolejowa rewolucja technologiczna w Chinach. 10 stycznia 2025 r. w Qingdao w tamtejszym metrze regularną służbę rozpoczął pojazd Cetrovo 1.0 – pierwszy na świecie skład w użytku komercyjnym, którego główne elementy konstrukcyjne wykonano z włókna węglowego. Przełomowe osiągnięcie w dziedzinie kolejnictwa miejskiego jest owocem prac realizowanych wspólnie przez CRRC Qingdao Sifang oraz Metro Qingdao.

Innowacyjność pojazdu wynika przede wszystkim z szerokiego zastosowania włókna węglowego. Jak wyjaśnia Liu Jinzhu, główny projektant z CRRC Qingdao Sifang, wykonano z niego nie tylko pudło pojazdu, ale również elementy wnętrza, panel sterowania oraz ramę wózka. Z kolei tarcze hamulcowe wyprodukowano z kompozytu węglowo-ceramicznego. Wykorzystanie lekkich materiałów konstrukcyjnych pozwoliło zredukować masę składu o 11% w porównaniu z konwencjonalnymi pociągami metra.

Obniżenie masy pociągu przekłada się bezpośrednio na wyższą efektywność energetyczną – Cetrovo zużywa o 7% mniej energii podczas eksploatacji niż jego konwencjonalni odpowiednicy. W praktyce oznacza to redukcję emisji CO2 o blisko 130 ton rocznie w przeliczeniu na jeden skład. Warto podkreślić, że kompozyty węglowe charakteryzują się również wyższą odpornością na korozję niż metale, co dodatkowo wydłuża żywotność pojazdu.

Sześciowagonowy skład wyróżnia się także dobrymi osiągami – został zaprojektowany do kursowania z prędkością sięgającą 140 km/h, znacząco przewyższając standardową prędkość chińskich pociągów metra wynoszącą 80 km/h. Ponadto pojazd jest przystosowany do obsługi w systemie automatyki jazdy GoA4, co oznacza możliwość w pełni autonomicznej eksploatacji. Dla konstruktorów Cetrovo priorytetowy stał się także komfort podróży. Zastosowanie włókna węglowego przekłada się na lepszą izolację wibracji i hałasu, co potwierdzają pierwsi pasażerowie.

Cetrovo został wyposażony w zaawansowany system SmartCare. Umożliwia on inteligentne wykrywanie usterek, ocenę stanu technicznego oraz optymalizację harmonogramów konserwacji. Według szacunków, zastosowanie nowych materiałów i technologii pozwoli zredukować całkowite koszty utrzymania w cyklu życia pojazdu nawet o 22%.

Obecnie pociąg obsługuje fragment pierwszej linii metra w Qingdao – kluczowej arterii komunikacyjnej miasta o długości 60 km, łączącej 41 stacji i obsługującej dziennie ponad 400 tys. pasażerów.

Prototyp pociągu metra Cetrovo został oficjalnie zaprezentowany w 2018 r. w Berlinie podczas Międzynarodowych Targów Techniki Transportowej InnoTrans – największego i najważniejszego wydarzenia poświęconego transportowi szynowemu na świecie.

Choć koszt produkcji elementów z włókna węglowego jest wyższy niż w przypadku tradycyjnych materiałów, korzyści eksploatacyjne i środowiskowe czynią to rozwiązanie obiecującym kierunkiem rozwoju transportu szynowego.

Sprawdź również:

Autor: Damian Malesza
Fot. Xinhua/Li Ziheng

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz