Ministrowie zgodzili się co do konieczności kontynuowania elektryfikacji europejskiej sieci kolejowej. Dyskutowali także o tym, co poszczególni przewoźnicy i zarządcy infrastruktury mogą zrobić, aby zmniejszyć energochłonność i jak utrzymać obecną skalę transportu.
„Przygotowaliśmy zestaw konkretnych, praktycznych środków zmniejszania zużycia energii na kolei, z których korzystają poszczególne państwa członkowskie. Są to między innymi zakup bardziej wydajnych pojazdów zdolnych do odzysku energii, ujednolicenie systemów zasilania, większe wykorzystanie lokalnych odnawialnych źródeł energii, płynniejszego podróżowania bez konieczności częstych postojów oraz wymiany oświetlenia dworcowego na energooszczędne” – zdradza więcej szczegółów czeski minister transportu Martin Kupka.
Odnośnie odzysku energii wspomniał na konferencji prasowej, że w przypadku kolejowych przewozów towarowych możemy zaoszczędzić około 10 proc. energii, a w pasażerskim nawet do 30 proc.
Ministrowie zdają sobie również sprawę, że transport kolejowy odgrywa kluczową rolę w Unii Europejskiej, co potwierdziła rosyjska agresja na Ukrainę, gdzie koleją przewożono towary i ludzi uciekających przed wojną.
W związku z tym, projekt rewizji sieci TEN-T przewiduje likwidację połączeń zlokalizowanych na terytorium Rosji i Białorusi, a przeciwnie – włączenie korytarzy transportowych zlokalizowanych na terenie Ukrainy i Mołdawii, w tym utworzenie toru o rozstawie 1435 mm. Zdaniem ministra Kupki możemy czerpać inspirację z hiszpańskiego przykładu, w którym wózki o zmiennej szerokości doskonale rozwiązują problem różnych szerokości torów.
Sesja popołudniowa koncentrowała się na sposobach poprawy jakości i niezawodności transportu kolejowego, m.in. poprzez cyfryzację. Ministrowie dyskutowali o tym, jak usunąć przeszkody techniczne, poprawić koordynację zamknięć, niezawodność transportu i lepsze połączenia. Rozmawiali także o tzw. biletowaniu: jak ułatwić kupowanie biletów międzynarodowych. Szefowie resortów dyskutowali o możliwościach poprawy rozkładu jazdy i promocji transportu dalekobieżnego oraz transgranicznego.
„Musimy też ukończyć wiele odcinków transgranicznych, takich jak Amsterdam-Berlin, Lyon-Turyn, Madryt-Paryż, Berlin-Praga-Brno-Wiedeń” – kontynuuje czeski minister transportu. Ponieważ kolej jest i musi pozostać przyjaznym dla środowiska i zrównoważonym środkiem transportu” – dodał.
Więcej o nieformalnym spotkaniu Ministrów Transportu w Pradze pisaliśmy tutaj.
Źródło: railmarket.com