Zgodnie ze strategią firmy, ČD Cargo ogłosiło zakup 12 dodatkowych lokomotyw wielosystemowych Traxx od Alstom. W przeciwieństwie do poprzednich te będą miały zainstalowany system Atlas ETCS.
ČD Cargo było jednym z pierwszych klientów kupujących lokomotywy Alstom Traxx 3 MS, wówczas jeszcze z systemem EBICAB ETCS firmy Bombardier. Po długim okresie oczekiwania Alstom w końcu zaczął oferować lokomotywy Traxx MS z własnym systemem Atlas ETCS, co spowodowało napływ zamówień m.in. od Northrail, Akiem czy Railpool.
ČD Cargo podpisało umowę ramową z Alstomem i było jednym z niewielu lojalnych klientów trzymających się harmonogramu, gdy Traxxy miały tylko EBICAB. Teraz kontynuuje zamawianie nowych lokomotyw, ale z innym systemem ETCS – Atlas, ETCS Level 2, Baseline 3. Warte 45 milionów euro lokomotywy mają zostać dostarczone w 2026 r.
Wraz z posiadanymi 16 lokomotywami oraz 21 zamówionymi na lata 2024-2025, całkowita liczba lokomotyw Traxx MS w ČD Cargo wzrośnie do 49, niemal całkowicie realizując umowę ramową na 50 lokomotyw.
ČD Cargo wykorzystuje wielosystemowe Traxxy głównie w ruchu międzynarodowym, a także do ekspansji zagranicznej. Dąży także do sprowadzenia tego typu pojazdów do Chorwacji, by pracowały dla ČD Cargo Adria. Oznaczałoby to, że przewoźnik nie tylko „wypycha” starsze lokomotywy bez ETCS na Bałkany (takie jak klasy 230 lub 742 – z których 2 już otrzymały Indusi ATP do pracy tam), ale także wprowadzi nowoczesną flotę na rozwijające się rynki.
Autor: Lubomir Cech
Źródło: railmarket.com
Fot. ČD Cargo