Niemiecka firma logistyczna, będąca także operatorem terminali intermodalnych, zapewniła sobie znaczące finansowanie od Orion Infrastructure Capital (OIC), które wesprze proces przenoszenia transportu towarowego z dróg na tory w Europie.
Pozyskane środki w wysokości 65 mln euro, łączące finansowanie kapitałowe i dłużne, stanowią część większego pakietu inwestycyjnego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy firma zgromadziła łącznie 205 mln euro funduszy, na które składa się również 50 mln euro od dotychczasowego udziałowca oraz 90 mln euro w formie dotacji przyznanych przez niemiecki Federalny Urząd Kolejowy i szwajcarski Federalny Urząd Transportu.
Ekspresowy czas przeładunku – 20 min zamiast 3 godz.
CargoBeamer wykorzystuje technologię umożliwiającą efektywny przeładunek naczep na wagony kolejowe. Zautomatyzowany system umożliwia transfer pojazdów na platformy kolejowe w zaledwie 20 minut, co stanowi dziewięciokrotne przyspieszenie operacji w porównaniu do konwencjonalnych terminali wykorzystujących dźwigi. Firma obsługuje szlaki logistyczne łączące Niemcy, Włochy i Francję, przyczyniając się do redukcji emisji CO2 o blisko 85% w porównaniu z transportem drogowym realizowanym przez ciężarówki z silnikami diesla.
Nowe terminale w Niemczech i we Włoszech
Pozyskane środki zostaną przeznaczone na budowę dwóch nowych terminali CargoBeamer w niemieckim Kaldenkirchen oraz włoskim Domodossola. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2025 r., a ich zakończenie przewidywane jest w 2026 r. Będzie to drugi i trzeci terminal w europejskiej sieci firmy, dołączając do obiektu uruchomionego w 2021 r. w portowym mieście Calais we Francji.
Nicolas Albrecht, CEO CargoBeamer, podkreśla strategiczne znaczenie nowych lokalizacji: Nasze terminale w Kaldenkirchen i Domodossola są idealnie umiejscowione na końcach najbardziej uczęszczanego korytarza intermodalnego w Europie, a duże zagęszczenie oraz szybkość naszych połączeń kolejowych będzie kluczowa dla masowego przeniesienia ładunków na tory.
Perspektywy rynkowe, czyli potencjał o wartości 88 mld euro
Według prognoz, do 2032 r. potencjalny rynek średnio- i długodystansowych przewozów drogowych w Europie osiągnie wartość około 88 mld euro. CargoBeamer, wykorzystując system składający się z opatentowanych wagonów, terminali przeładunkowych wraz z oprogramowaniem logistycznym, umożliwia sprawną realizację przewozów intermodalnych.
Dekarbonizacja transportu – innowacyjne rozwiązania dla europejskiej logistyki
Jeremy Glick, partner inwestycyjny i szef ds. Rozwoju Infrastruktury w OIC, komentuje: Autorska technologia CargoBeamer odegra kluczową rolę w procesie efektywnego przenoszenia transportu towarowego z dróg na tory – zgodnie z naszym celem budowania korzystnych cenowo rozwiązań logistycznych na rzecz dekarbonizacji.
System CargoBeamer przyczynia się do rozwiązania istotnych problemów transportowych, w tym przeciążenia autostrad, znaczącego niedoboru kierowców ciężarówek oraz redukcji emisji CO2.
Autor: Damian Malesza
Fot. CargoBeamer
Sprawdź również: