Sektorkolejowy » Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie zakończona

Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie zakończona

pzez Adrian

W sobotę 27 sierpnia 2022 r. po ok. 4 latach prac oddano do użytku Trasę Łagiewnicką. To jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa w ostatnich latach. Budimex w ramach kontraktu o wartości ok. 680 mln zł oddał do użytku 3,5-kilmetrową trasę.

17 marca 2017 r. konsorcjum w składzie Budimex i Ferrovial Construction podpisało umowę ze spółką Trasa Łagiewnicka. Zakres prac obejmował zaprojektowanie oraz wybudowanie ciągu komunikacyjnego od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Ważną częścią tego przedsięwzięcia było przygotowanie linii tramwajowej, która połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Trudne zadanie do wykonania

Podpisany kontrakt był bardzo skomplikowany. Jego realizacja wymagała nienagannej współpracy wielu specjalistów. Wykonawca inwestycji musiał przebudować mocno zurbanizowany terenu w rejonie ul. Zakopiańskiej – w miejscu, gdzie trasa przecina jedną z głównych arterii wylotowych do Krakowa i linię kolejową nr 94. Warto dodać, że warunkiem koniecznym było stałe utrzymanie ruchu na obu drogach. Ponadto przez ten obszar przepływa również rzeka Wilga.

„Roboty prowadzone były wieloetapowo. W pierwszej kolejności wykonywano odcinkowo obiekty niezbędne do przełożenia biegu rzeki do nowego, zmienionego koryta. Wymagało to również budowy tymczasowego toru kolejowego wraz z przeprawą przez rzekę dla pociągów. Po „przełożeniu rzeki” możliwa była kontynuacja prac przy odcinkach tuneli drogowych i tramwajowych będących wcześniej w kolizji, a następnie odtworzenie na ich stropie linii kolejowej w docelowym przebiegu” – informował Cezary Łysenko, dyrektor budownictwa infrastrukturalnego Budimex.

Realizację prac budowlanych utrudniały niesprzyjające warunki atmosferyczne.

„Prace przy budowie były przerywane przez silne opady deszczu i wylania rzeki Wilgi. – Największe z nich miało miejsce w sierpniu 2021 roku. Wilga wystąpiła z koryta i zalała część placu budowy Trasy Łagiewnickiej, gdy obwałowania rzeki nie były jeszcze ukończone. Po wznowieniu prac udało nam się podwyższyć wał rzeki i wykonać dodatkowe zabezpieczenia, co zminimalizowało ryzyko zalania trasy” – dodał Cezary Łysenko.

Ponad 2 km wybudowanej drogi poprowadzono w tunelach. Najdłuższy odcinek ma ok. 700 m i znajduje się pomiędzy Sanktuarium Jana Pawła II a Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstały nowe węzły drogowe, mosty, kładki i chodniki. Pojawiły się również ekrany akustyczne. Ponadto od ul.Turowicza do ul.Zakopiańskiej wybudowano nową linię tramwajową. Jej długość to ok. 1,7 km, z czego ok. 700 m poprowadzono w tunelach. Zmieniono także przebieg pobliskiej linii kolejowej Kraków-Skawina oraz bieg koryta rzeki Wilgi. Wzdłuż nowej trasy zbudowano ścieżki rowerowe. Nad tunelami w rejonie ul. Zbrojarzy przygotowano tereny rekreacyjne.

„Uważam, że budowa Trasy Łagiewnickiej jest jednym z najbardziej skomplikowanych inżyniersko kontraktów realizowanych przez Budimex. Inwestycja wymagała współdziałania specjalistów wielu branż z zakresu budownictwa. W szczytowym momencie realizacji, na placu budowy działało jednocześnie ok. 450 osób oraz 160 jednostek sprzętowych. Koordynacja takiego zespołu była dużym wyzwaniem” – podsumował Cezary Łysenko.

Wykonanie Trasy Łagiewnickiej umożliwia budowę zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Nowy szlak usprawni komunikację pomiędzy dzielnicami i pozwoli zmniejszyć natężenie ruchu  w rejonie ścisłego centrum Krakowa.

Więcej o inwestycjach realizowanych przez firmę Budimex pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. kraków.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz