Sektorkolejowy » Betonowanie największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie

Betonowanie największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie

pzez Adrian

W ramach remontu linii E30 w Krakowie zaplanowano budowę trzech mostów kolejowych o długości około 200 m każdy. Jeden z nich został już oddany, dwa są w budowie. Dzisiaj w godzinach porannych rozpoczęła się mająca trwać ponad 20 godz. operacja polegająca na betonowaniu największego przęsła jednego z nowych obiektów. 

Betonowanie przęsła rozpoczęło się po godz. 5:00 rano 8 września. W tym czasie zaplanowano wylanie betonowej płyty mostu, do czego przygotowane zostało około 1,2 tys. m3 betonu (ponad 130 betonowozów). Beton podawano równocześnie z obu brzegów i sąsiedniego mostu dzięki zastosowaniu czterech pomp. Taka operacja nie może być przerwana, a beton musi być wylewany w precyzyjnie określonych warunkach atmosferycznych. Po tym, jak beton stężeje, rozpocznie się montaż elementów stalowych przeprawy.

Nowy most kolejowy będzie miał trzy przęsła łukowe. Zostaną na nim ułożone dwa tory kolejowe, którymi będą się poruszać głównie pociągi dalekobieżne z prędkością do 100 km/godz. Zakończenie prac budowlanych przewidziane jest na pierwszą połowę 2022 r.

Aktualnie w Krakowie budowane są dwa spośród trzech mostów kolejowych zaplanowanych w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy–Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Jeden z nich będzie prowadził zarówno trakt kolejowy, jak i pieszy oraz rowerowy. Przeprawa nie tylko znacząco poprawi komunikację pomiędzy centrum miasta a Zabłociem, ale przede wszystkim skróci czas podróży pociągów dalekobieżnych przejeżdżających przez Wisłę w Krakowie.

Modernizacja linii E30 na odcinku o długości blisko 20 km pomiędzy stacją Kraków Główny Towarowy a Rudzicami będzie kosztować ponad 1 mld zł. Celem podjętych działań jest usprawnienie jazdy pociągów na trasach międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych oraz rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego. W efekcie uruchomionych zostanie więcej połączeń, zwiększy się prędkość pociągów, a bezpieczeństwo wzrośnie.

Autor: Agata Sumara
Fot. www.plk-sa.pl

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

ChuckNORISS 11 września 2021 - 21:08

B.A.E.ufiful=)

Odpowiedz

Zostaw komentarz