- Drugie zamówienie o wartości ponad 230 mln euro jest częścią przełomowej umowy ramowej z Norske tog o wartości 1,8 mld euro
- Nadwozia do pociągów powstaną w zakładzie produkcji taboru kolejowego Alstom we Wrocławiu
- Pociągi zwiększą przepustowość najbardziej obłożonych linii w rejonie Oslo i wzmocnią ofertę bezemisyjnego transportu publicznego
- Pociągi będą wyposażone w opracowane przez Alstom systemy sterowania ruchem kolejowym ERTMS, zapewniające bezpieczeństwo, interoperacyjność i niezawodność jazdy
7 lutego 2023 – Alstom, globalny lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, zrealizuje kolejny kontrakt dla norweskiej spółki Norske tog. Umowa o wartości 230 mln euro przewiduje dostawę 25 dodatkowych pociągów regionalnych Coradia Nordic. To drugie zamówienie wynikające z przełomowej umowy ramowej podpisanej przez Alstom i Norske tog pod koniec 2021 roku. Wartość umowy ramowej wynosi 1,8 mld euro. Obecnie trwa produkcja 30 pociągów regionalnych, objętych pierwszym zamówieniem. Ich dostawy mają się rozpocząć pod koniec 2025 roku.
Nowe pociągi regionalne “Class 77” będą służyć do realizacji przewozów podmiejskich i pospiesznych między Ski a Stabekk w obszarze metropolitarnym Oslo. Wzmocniona flota pociągów zapewni lepsze usługi transportowe w regionie charakteryzującym się dużym natężeniem ruchu.
– Cieszymy się z możliwości realizacji kolejnego zamówienia w ramach naszej umowy ramowej z Norske tog. Nowe pociągi regionalne Coradia Nordic od Alstom zwiększą przepustowość na najbardziej obłożonych liniach w rejonie Oslo i wzmocnią bezemisyjny transport publiczny wokół stolicy. Pasażerowie uzyskają szybsze, wygodniejsze i bardziej niezawodne dojazdy – mówi Carl Åge Bjørgan, dyrektor zarządzający Alstom Transport Norway.
– Z niecierpliwością czekamy na dostawę 25 dodatkowych pociągów od Alstom, które pozwolą nam poprawić przepustowość i usługi dla pasażerów – mówi Øystein Risan, dyrektor generalny Norske tog AS.
Pociągi Coradia Nordic dla Norske tog zostały dostosowane do potrzeb norweskiej sieci kolejowej i są w pełni przystosowane do panujących w Norwegii warunków pogodowych. Nowe pociągi osiągają maksymalną prędkość 200 km/h, dzięki czemu zapewniają szybkie i wygodne dojazdy w przestronnym i relaksującym otoczeniu. Każdy skład będzie obejmował sześć jednopiętrowych wagonów. Pociągi zostaną wyposażone w cyfrowy system ERTMS firmy Alstom, zgodny z europejskim standardem sygnalizacji pokładowej, zapewniający ciągłość i bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz ochronę przed nadmierną prędkością. Najnowszej generacji system sygnalizacji pokładowej eliminuje m.in. konieczność odczytywania przez maszynistę sygnałów bocznych. Odporny na awarie komputer pokładowy uprzedza działania kierowcy w niebezpiecznych warunkach. Pociągi będą mogły kursować zarówno na torach wyposażonych w dotychczas stosowany w Norwegii system sygnalizacji, jak i na nowych torach wyposażonych we wdrażany obecnie system ERTMS.
Coradia Nordic to rodzina nowoczesnych niskopodłogowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Konstrukcja oparta jest o pojedynczą, wszechstronną platformę, która spełnia wymagania transportu regionalnego i międzymiastowego. Modułowy pociąg umożliwia przewoźnikom dobranie takich konfiguracji i układu wnętrza, które w optymalnym stopniu będą odpowiadać potrzebom rynku i strategii biznesowej. Platforma oferuje bezemisyjne rozwiązania, w tym bateryjne i wodorowe dla linii niezelektryfikowanych. Zrównoważone podejście Alstom do usług uwzględnia cały cykl życia produktu – od projektu do zakończenia eksploatacji, co pozwoli zmaksymalizować wartość posiadanych przez Norske tog aktywów.
Pociągi dla Norske tog zostaną wyprodukowane w zakładzie Alstom w Salzgitter w Niemczech. W realizację zamówienia zaangażowanych będzie wiele zakładów Alstom. Wrocławski zakład Alstom dostarczy nadwozia do zamówionych pociągów. Systemy trakcyjne powstaną w zakładzie w Tarbes, silniki – w zakładzie w Ornans, systemy sygnalizacyjne – w zakładzie w Villeurbanne, a transformatory – w zakładzie w Petit-Quevilly.
Norske tog AS jest spółką należącą do norweskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji. Firma odpowiada za zakup i zarządzanie pasażerskim taborem kolejowym w Norwegii.
Źródło: ALSTOM