W październiku ub.r. spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła postępowanie ramowe związane z opracowaniem dokumentacji projektowej linii kolejowych wchodzących w skład sieci prowadzącej do planowanego gigantycznego portu lotniczego w centralnej Polsce. W postępowaniu wzięły udział firmy z Polski i zagranicy. Oferty złożyło 12 podmiotów. Wartość prac projektowych oszacowana została przez zamawiającego na około 7 mld zł netto.
Ogłaszając postępowanie, pomysłodawcy liczyli na konkurencyjne oferty złożone przez specjalistyczne biura polskie i zagraniczne. Celem przetargu ma być wybranie grupy wykonawców, którym CPK przez osiem lat będzie zlecać zadania projektowe w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych, dzięki czemu proces przetargowy ma przebiegać szybciej, sprawniej, a budżet inwestorski ma być bardziej przewidywalny.
Umowa ramowa ma objąć: materiały do decyzji środowiskowych, koncepcje programowo-przestrzenne, projekty i opracowania związane z decyzjami lokalizacyjnymi oraz pozyskiwaniem nieruchomości, projekty budowlane i wykonawcze, dokumentację dotyczącą wyboru wykonawców prac budowlanych.
Do przetargu zgłosiło się łącznie kilkadziesiąt firm. Część z nich utworzyła konsorcja na potrzeby tego postępowania i ostatecznie oferty wpłynęły od 12 podmiotów z Polski Niemiec, Francji, Hiszpanii czy Korei Południowej.
Aktualnie trwa ocena złożonych propozycji. Kolejnym krokiem będzie wybranie wykonawcy i zawarcie umów ramowych na opracowanie dokumentacji projektowej.
Po co budować 1800 km linii kolejowych?
Do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie ma prowadzić gęsta siatka połączeń kolejowych z terenu całego kraju. Wdrożenie tej koncepcji w życie wymaga budowy prawie 1800 km linii kolejowych.
Efekt tego gigantycznego przedsięwzięcia miałby być taki, że do 2034 r. z większości polskich miast na lotnisko można będzie dojechać w czasie max. 2,5 godz. Wszystko za, bagatela, 95 mld zł wg szacunków sprzed kilku lat. Biorąc pod uwagę rosnące koszty usług, materiałów, galopującą inflację i wiele innych czynników wpływających na realizację inwestycji, koszt ten zapewne drastycznie wzrośnie, jeśli w ogóle przedsięwzięcie na taką skalę będzie podjęte.
Śledząc na bieżąco informacje przekazywane przez CPK, można z nich wyczytać, że z planowanych linii do tej pory nie zrealizowano żadnego odcinka, żaden też nie znajduje się w budowie. Prace przygotowawcze dotyczą obecnie wszystkich odcinków, łącznie mających długość 1789 km. Budowa ma ruszyć w 2023 r., a efekty tej budowy w postaci oddanych do użytku odcinków mamy obserwować od 2027 r. – na ten rok zakłada się otwarcie nowych linii o łącznej długości 531 km. Zakończenie procesu budowy wg wizji planistów CPK ma nastąpić w roku 2034.
I choć budowa pierwszych odcinków powinna rozpocząć się za rok, aktualnie nie istnieje jeszcze żaden projekt wykonawczy, nie mówiąc już o wyborze wykonawców, którzy będą je realizować.
Autor: Agata Sumara
Fot. Jan Bury
1 komentarzy
Ładne zdjęcie